måndag 18 maj 2020

Ett trauma jag inte trodde fanns !

Så som rubriken lyder så ska jag berätta om ett trauma jag inte trodde fanns. Det som skedde för 9 år sen skulle upprepas igen nyligen 2020.
**************************************************************************
Det började bra. Men så kom de där tankarna tillbaka. Minnet då jag och min exman flyttade tillbaka till min hemkommun igen. Med oss hade vi en vän från hans barndomslandskap samt vännens flickvän. Allt började bra fram tills att min vår vän frågade min exman kunde ställa upp och hjälpa vår vän och hens flickvän med ett barn. Pga att hen också var en tjej.
Hen frågade även mig vad jag tyckte om saken och jag minns inte riktigt vad jag sa, men något i stilen med vad vill han då?
****************************************************************************
Historien upprepades nu efter 9 år och jag mår skit så inne helvete, Jag visste inte ens att detta skulle hända igen men det gjorde det,. Och det gör så himla ont i mig. Det började med att hen ville förföra min bror att få han att göra hen gravid. Sen även om hen inte ens själv visste om det genomskåda jag hen med att hon skulle förföra min nuvarande sambo. Vilket blev ett helvete utan dess like. Jag blev mer och mer nedstämd och argare. Fick sömnproblem, vägrade äta, ständigt på min vakt, kontrollerande och ångest.

Hen hade bara någon vecka innan pratat om det här med att skaffa barn. Och jag sa till hen att får jag veta att min sambo gör någon annan gravid så skulle jag inte orka leva längre. jag berättade för henne att jag haft två missfall med min sambo och att jag sent som förra året fick genomgå en livmodersbortagning pga cellförändringar. Samt att det senaste missfallet jag fick mådde jag rejält dåligt över. Eftersom jag alltid velat ha barn med min sambo sen jag gick i gymnasiet.
Hur som helst ja jag mådde skit efter det hon berättade om att hon ville ha barn men att hon fortfarande var bisexuell.. Men hon kunde tänka sig ha sex med en kille.

Mina tankar växte och växte och ni som har ptsd kan tänka er hur det känns att få ett sånt här trauma spelas upp i huvudet. Jag var här, jag var där, men ändå inte.
Scenen i mitt huvud var i mitt hus där i min hemkommun. Men i verkligheten var jag i min nuvarande kommun. 
Dagen kom och jag grälade på min sambo. Ett rejält gräl dessutom. (vi som aldrig någonsin grälat tidigare.)
*****************************************************************************
Det som inte hen ville acceptera och prata om är min ptsd för hen prata aldig med mig om det. men men. Det jag kan göra nu för att kunna berabeta mitt trauma som jag inte ens trodde var sant är följande:

 1. Rädsla och ångest 
.
( I det här fallet gäller det här med hens desperata försök att bli gravid. Spelar roll med vem det än är och med vem. Bara om att hen blir gravid. )

2. Återupplevelser 

( Och så var det där med Flashbacks från den där sommaren 2011. som ebbades fast nu igen år 2020. Trodde att jag hade glömt det där men hen var där och hen var även här nu 2020. Minnerna började komma mer och mer och ju mer. )

3. Fysiologisk arousal 

(I det här fallet började det som nervositet, upprördhet, vaksamhet, darrningar och fick svårt att sova. Jag var ständigt på vakt och jag bad även min nära vän till granne att hålla koll på vad som skedde. )

4. Undvikande 

(Jag stängde av försökte att inte tänka på det där men ändå kom det som ett brev på posten. Jag letade febrigt i mitt minne som hade blockerat traumat och undvek de känslor som påminde om traumat.  )

 5. Nedstämdhet 

(Jag kände sorg, deprimerad. Hade gråtattacker, tankar om att skada mig själ. Fick panikångest. Kände att inget var roligt längre. )

6. Koncentrationssvårigheter 

(Jag försökte koncentrerar mig men det gick inte. Jag hade plågsamma känslor och minnen. Min hjärna var ständigt på hög varv att gå igenom traumat och föra det tillbaka. Jag kände mig så trött av allt jagade efter minnen. )

7. Förlust av kontroll 

(Under den här traumatisa händelsen hotades mitt liv och även för dem jag äskar. I det här fallet mina barn, min älskade granne och min sambo. För jag kände att jag inte hade kontroll för mina känslor, min kropp. Eftersom jag hade återkommande påminnelser om traumat, bilder.)

8. Skuld och skam 
( Trauma ledde till känslor av skuld eller skam.)

9. Ilska 
(Jag kände ilska och den riktades mot den person som ville skada mig. I det här fallet med att försöka förföra min sambo att hen skulle bli gravid. Och som störde mitt liv.  )


10. Självbild och negativa tankar om andra människor och livet i allmänhet 

(Jag försökte att inte tänka på att jag var en dålig människa och att det här dåliga som skedde hände inte mig. Och att om jag ändå inte tagit in hen i min och min sambos lägenhet och låtit hen bo hos oss hade det här aldrig hänt.)

11. Påminnelser om det förflutna 

(Så slutligen för mitt trauma påminde jag mig om liknade fall i det förflutna. Och jag började plötsligt minnas händelser som jag inte trodde fanns och som jag hade glömt.  )

*************************************************************************
Så nu ör man i det stadiet att jag måste försöka bearbeta traumat i min takt. Vad som händer nu och framåt vet jag inte. Hen är i alla fall ute ur bilden och jag hoppas verkligen inte att jag behöver se eller träffa hen igen. 


Inga kommentarer: