tisdag 18 januari 2011

Femte steget !

Att dela med dig !
Källa: Ur boken Att förstå de tolv stegen av Terence T. Gorski

Femte steget:
Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och innebörden av dem.

Jag tror att man måste arbeta igenom de fyra stegen grundligt för att ett femte steg ska ge en djupare insikt och en känslomässig lättnad. Detta beror på att vart och ett av de föregående stegen är utformade för att lösa ett problem som, om man inte löser det, utgör ett hinder för det femte steget ska fungera. Om du har gjort ett ytligt arbeta med det första steget tvivlar du på att du är alkoholist och du tror fortfarande att du kan kontrollera ditt drickande. Om detta är faller kommer en uppriktig diskussion av dina karaktärsfel med andra att ge upphov till smärta som i sin tur kan aktivera tvånget och begäret att dricka.

Om ditt andra steg var ofullständigt kommer du i själva verket inte att tro att det finns en källa till hjälp som kan upphäva din fixering vid sprit eller droger. Som en följd av detta kommer du inte att lita på stegen eller på någon enskild sponsor. Utan tillit och viljan att vara uppriktig kommer det femte steget att ha minimal effekt.

Om du bara lekte med tredje steget tror du fortfarande att du måste klara allt på egen hand och du har svårt att be om eller ta emothjälp från andra. Om så är fallet - hur ska du då någonsin kunna be någon annan medlem av programmet att lyssna till ditt fjärde steg?

Kort sagt, om de tre första stegen inte genomförts grundligt är ditt alkoholistiska jag eller missbrukarjaget ställer sig i vägen. Din missbrukarjag alltjämt intakt. I så fall kommer du att köra fast på fjärde steget, eftersom ditt missbrukarjag ställer sig i vägen. Din missbrukargrandiositet kommer att överdriva dina starka sidor samtidigt ditt missbrukarjag kommer att bagatellisera mer du att vara ur stånd att vara fullkomligt ärlig mot dig själv eller någon annan. Resultatet blir ett ytligt fjärde steg och efter det ett ytligt femte steg. Femte steget bygger på den grund som lagts genom att de fyra första stegen genomförts oförskräckt. Första steget övertygar alkoholister om att de är beroende, att de inte utan risk kan använda alkohol eller andra droger och därför måste avstå från dem. Andra steget övertygar dem om att det finns en källa till mod, styrka och hopp och en mängd praktiskt kunskap och erfarenhet som kan hjälpa dem att förbli nyktra en dag i taget. Tredje steget tillåter dem att nå bortom sin missbrukargrandiositet och be om och be om och ta emot hjälp av andra. Fjärde steget får dem att göra upp en företeckning över sina starka och svaga sidor som fångar det väsentliga av vilka de är som människor. Deras grundläggande starka sidor blir det fundament som de ska bygga sin nykterhet på. Deras svagheter blir föremål för personlig tillväxt och förändring.

När du har lyckats fastställa dina felaktiga föreställningar och karaktärsfel diskuterar du dessa med andra människor. Om du vägrar att göra detta kommer det att leda till att du förblir sjuk. För att förändras måste du dela med dig av vad du har lärt dig om dig själv genom att göra ett fjärde steg. Det är självdestruktivt att hålla det hemligt. En tillfriskande alkoholist formulerade det på följande sätt: ”Vi är precis så sjuka som våra hemligheter. ” Varför? Jo. Därför att bevarandet av hemligheter leder till att vi isolerar oss. Om du inte känner dig själv kan du inte på allvar känna någon annan. Ditt missbrukarjag gör att du inte har någon kontakt med dig själv och du förblir isolerad från andra människor. Femte steget är vägen ut ur isoleringen.

Först anförtror du resultatet av din inventering till din Högre Makt din källa till mod, styrka och hopp. Sedan letar du reda på åtminstone en annan människa som kan anförtro dig åt. Du delar med dig av resultatet av din inventering och lyssnar til vad den människan har att säga.

Det är viktigt att komma ihåg att du inte bara rabblar en uppräkning över dina försyndelser. Du beskriver de grundläggande karaktärsfel i din personlighet som får dig att göra saker om och om igen fast du vetatt de inte är bra för dig. Och du kan inte slutföra denna inventeringsprocess ensam. Du måste blanda in åtminstone en annan människa. Hur gör du detta?

1. Du erkänner att du lever isolerad från andra människor och att denna isolering hindrar dig från att uppnå en behaglig nykterhet.

Du går på möten och vistas bland folk, men trots det känner du dig alltjämt isolerat. Varför? Är du fullkomligt ärlig? Om du inte kan vara ärlig mot dig själv kan du inte vara ärlig mot andra. För att komma nära andra måste du dela med dig av ärlig kunskap om vem och vad du är. Och detta kan du inte göra om du inte vet vem du i själva verket är.

2. Du erkänner att ditt ego (ditt missbrukarjag) hindrar dig från att dela resultaten av din inventering (dina innersta tankar, känslor, föreställningar och problem) med andra människor.

Din fjärdestegsinventering avspeglar dina innersta tankar, känslor och föreställningar om dig själv och andra människor. Den beskriver klart och tydligt de problem som förosakar smärta och obehag under din nykterhet. Den uppenbarar de saker som får dig att känna skam, skuld och rädsla. Ditt missbrukarjag vill hålla dina fel hemliga. Varför? Dessa grundläggande karaktärsfel är nödvändiga för att rättfärdiga ditt nästa återfall. Om du inte tar itu med felen kommer de att ta itu med dig genom att förorsaka så mycket smärta och obehag att du kanske börjar säga till dig själv: ”Om detta är nykterhet, vem behöver den då?”

Följaktligen kommer ditt missbrukarjag att försöka övertyga dig om att något förskräckt kommer att hända om du delar din inventering med någon annan. Missbrukarjaget kommer att försöka skrämma dig till tystnad och bedrägeri, därför att bara då kan ditt missbruk komma till liv igen. Detta leder dig vidare till nästa uppgift.

3. Du erkänner att det är självdestruktivt att hålla resultaten av din inventering hemliga genom att vägra diskutera dem med annan person.

Du har upptäckt allvarliga problem som förmår rubba din sinnesro och som kan driva dig tillbaka till missbruket. Vad du har fått veta är av yttersta vikt. Det av speglar kärnan i din egen personliga verklighet, själva essensen av vem du tror att du är. Eftersom inventeringen är en blandning av såväl bra som dåligt är de flesta människor livrädda för att låta någon annan få veta vad de har funnit; de är oroliga för att denna människa kommer att överge dem, avsky dem åtminstone vägra att älska eller bry sig om dem. De fruktar att de kommer att bli utskämda, förödmjukade och krossade. För att tillfriskana måste du trotsa denna fruktan. Du måste ha modet att riskera att avslöja dig inför en annan människa som du har förtroende för och att avvakta denna människas reaktion. Du måste lära dig att ta denna fruktan för sårbarhet för vad den är, nämligen en del av ditt missbruk. Du måste erkänna att det är självdestruktivt att gömma undan viktiga problem, hålla oinsamma minnen hemliga och dölja dina känslor och tankar för andra.

4. Du gör dig redo att anförtro en annan människa resultatet av din självrannsakan.

Lägg märke till att jag inte sade: ”Jag blev begeistrad och entusiastisk över att dela med mig av dessa rön”. Snarare skulle jag kunna säga: ” Med fasa i hjärtat insåg jag att jag måste ta en risk genom att dela resultaten av sin självrannsakan, annars fungerar inte läkningsprocessen i det fjärde steget.

5. Du väljer en människa som du är beredd att anförtro dig åt.
Att ta femte steget är en avgörande handling av tillit . det är viktigt att finna en pålitlig människa som kan anförtro dig åt, för om du inte litar på henne kan du inte vara fullkomligt ärlig. På det sättet hjälper femte steget dig att växa genom att lära dig förtroendets natur. För att göra ett femte steg måste du bli beredd att låta en annan människa upptäcka ditt innersta väsen. När du utser någon att lyssna på ett femte steg måste du först besvara två viktiga frågot: ”Finns det pålitliga människor i denna värld?” och ”Tror jag på att jag kan vara fullkomligt ärlig utan att göra mig illa under processen?”

När du arbetar med fjärde och femte steget ger du en annan människa makt och tillfälle att skada dig, och det är skrämmande. Olyckligtvis finns det vissa människor som inte bör dela ditt femte steg med därför att de kommer att göra dig illa om de får tillfälle till det. Välj inte en människa som bara varit nykter i tre dagar, en nykter psykopat eller någon med allvarliga känslomässiga störningar. Utse någon som du beundrar och högaktar. Viktigast av allt är att du väljer någon som inte är förtjust i altt skvallra och som kommer att respektera de förtroenden som du tänker dela med dig av.

”Men tänk om jag inte känner någon som är sådan?” I så fall är du inte beredd att ta ett femte steg. För att göra dig beredd måste du finna denna pålitliga människa. Det innebär att du måste gå på många möten och lyssna på många berättelser.

När du väl har funnit en människa du litar på kan du sätta i gång.

6. Du diskuterar i enrum resultatet av din självrannsakan med denna människa på ett öppet och ärligt sätt.

Jag ska nämna ett tillvägagångssätt. Be den människa du har utsett om ett enskilt samtal efter ett möte med AA. Förklara att du har valt ut henne att lyssna på ditt fjärde steg och förklara varför. En typisk anhållan skulle kunna lyda: ”Tyrone, jag har kommit till den punkt på mitt program där jag behöver ta ett femte steg. Jag har redan skrivit ut den självrannsakan som fjärde steget kräver. Jag har hört dig på möten och jag lyssnade när du berättade din historia för ett par veckor sedan. Jag tycker mycket om det program du har lagt upp åt dig. Dina erfarenheter verkar likna mina och jag tror du kommer att kunna förstå dem och hjälpa mig med min självrannsakan. Är du beredd att göra de?”

De flesta tolvstegsmedlemmar är beredda att lyssna på andra medlemmars femte steg, men somliga är det inte. Om du får ett nej ska du inte ta det personligt. Personligen i fråga kan ha egna problem som skulle göra det svårt för honom eller henne att lyssna på dig och ge dig stöd. Det kan också hända att du har valt någon som redan hjälper så många andra människor att han eller hon helt enkelt inte har tid. Börja söka på nytt till du finner en annan person.

Att genomföra femte steget tar tid. Det är i allmänhet bäst att planera för minst två timmars enskilt samtal utan avbrott. Följande exempel är ett sammandrag av vad som händer under ett typiskt femte steg. Angie lyssnar på Pats självrannsakan i femte steget.
”Låt mig ställa en fråga så att vi kommer i gång” säger Angie. ”Är du på något sätt rädd för att läsa upp ditt femte steg?”
”Jag är nervös”, medger Pat med ett leende. ”Jag har aldrig gjort något sådant här förut, och jag känner mig lite fånig.”
”Det var precis så jag kände när jag tog mitt femte steg”. Skrattar Angie. ”Var inte orolig, det blir lättare när vi väl har satt i gång. Hör du, vilka frågor eller vilken vägledning för självrannsakan använde du för att göra dig beredd?”

Pat berättar att hon förberedde sig genom att gå igenom de sju dödssynderna läätja, otukt, vrede, högmod, avund, girighet och frosseri.
”Vilken vill du börja med?” frågar Angie.
”Vi kan börja med högmod”, säger Pat tveksamt. ” Det är lättast att prata om det. Jag har alltid velat att folk skulle ha höga tankar om mig. Jag ville att de skulle velat att folk skulle ha höga tankar om mig. Jag ville att de skulle respektera mig och tycka att jag var bra. Men på något sätt trodde jag innerst inne aldrig att jag gjorde det. Jag trodde de genomskådade mig och såg hur ynklig jag var. Så jag försökte få folk att prata omsaker som jag känner till, och jag undviker att ha något att göra med sådant som får mig verka dum. Det känns skönt när jag gör något rätt – jag älskar det faktiskt. Men jag brukar nedvärdera andra människor. Jag känner mig hotad när de gör saker bättre än jag, så jag undviker dem.”
”Hur känns det när du är högmodig?! Frågar Angie.
”Det känns faktiskt underbart! Jag känner mig betydelsefull. Det är som om jag var balens drottning eller stod mitt på scenen. Jag känner mig bättre än alla andra, så jag behöver inte vara rädd för någon.”
”Så folk skrämmer dig?” säger Angie. ”De brukade skrämma mig med. Och det låter som om du trivs bäst med att ha övertaget. Men jag undrar – blir det inte ensamt?”
”Det blir jätteensamt”, stammar Pat. ”Och så känner jag mig att jag är balens drottning när jag i själva verket känner mig rädd och bortkommen. Så har det varit i hela mitt liv. Det har alltid känts som om jag var tvungen att visa hur bra jag är. Jag avskyr det. Varför kan jag inte helt enkelt passa in och vara som alla andra?”
”Det låter som om det finns en drivkraft bom ditt högmod. Vad är den drivkraften?”
”Jag antar att mitt högmod beror på mitt behov att visa att jag är bra”, med ger Pat.
”Så du tror att du inte är bra? Tror du innerst inne att det är något fel på dig?”
”Ja, det gör jag, och det är inte lätt att erkänna.” Pat är trumpen. Hon har lust att gråta men håller gråten tillbaka.
”Hur hänger det här samman med ditt supande och knarkande?” frågar Angie.
”När ajg söp var det lättare att undertrycka mina känslor. Jag använde kokain massor av det. Kokset fick mig att känna mig som stålkvinnan. När jag gick på koks kändes det inte bara som om jag var bättre än alla andra. Jag visste att jag var bättre.”
”Och nu är du nykter, är det då svårt att få samma känsla?” undrar Angie.
”Ja, det är det! Och ibland vill jag så gärna känna på det där sättet att jag skulle kunna göra nästan vad som helst.”

Som detta samtal visar kan ett femte steg bli intensivt. Lägg märke till att Angie inte talar om någonting för Pat att tränga djupare in i sina känslor och berätta mer. Lägg också märke till att hon inte fördömer. Och hon delar med sig av sina erfarenheter genom att säga saker som: ”Jag vet vad du menar, för jag hade likadant”.

Detta exempel är bara ett av många olika sätt på vilken sponsor vägleder människor genom ett femte steg, så länge samtalet vilar på en djup känsla av respekt och kärlek. Det är den kärlek dom en tillfriskande missbrukare hyser för en annan som driver fram läkningsprocessen i AA.

Sedan du gått igenom hela självrannsakan fortsätter du till nästa nivå.

7. Du lyssnar på och accepterar råd och anvisningar från den människa som du anförtrodde resultatet av din självrannsakan

I grund och botten säger du: ”Här är jag. Sådan är jag! Jag står naken inför dig. Du ser allt som finns att se. Mina starka sidor och mina svagheter. Här är tillsammans.” sedan drar du ett djupt andetag och säger: 2Tala nu om för mig vad du tycker och hur du kännerdet.” ibland sitter människor alldeles skräckslagna i väntan på svaret därför att de tror att de ska bli negativt bedömda. Det är emellertid mer sannolikt att din sponsor ser dig rakt i ögonen och säger något i den här stilen: ”Du ska veta att du inte är skärskilt olik mig, och jag känner verkligen igen mig i dig. Jag uppskattar att du är villig att ta en risk. Genom att dela din självrannsakan med mig har du hjälpt och mina brister klarare. Tack för att du har blivit en dela av mitt tillfriskande.”

Att dela ett femte steg alstrar omtanke, värme och kärlek. Oftast förmågan att ta till sig reaktioner. Sponsorn kan säga något i stil med: ”När vi pratar om din självrannsakan var det vissa av de saker du sade som lät äkta i mina öron, och jag sa för mig själv: ”Bravo!” Det var de här sakerna... Men du sa också en del saker som inte lät äkta. Kanske beror det bara på mig, men när du sa dem kändes det inte bara skummade på ytan. Som min farfar brukade säga: ” Här ligger en hund begraven”. Jag vill bara dela med mig av det om du vill höra på.”

När din sponsor har redogjort för sina reaktioner säger han ofta till sist något i den här stilen: ”Jag tycker att det är fantastiskt av dig att ha delat det här med mig och lyssnat på mina reaktioner. Vad du har berättat om dig själv har varit till hjälp för mig också. Jag har fått mycket att tänka på. en del av mina egna karaktärsfel har tack vare din ärlighet blivit identifierade, och det är bra för nu får jag möjlighet att bearbeta dem.”

Ett femte steg blir en ritual av ömsesidigt utbyte. Du läser upp ditt femte steg för någon därför att du behöver lära dig vem du är och växa; den personen lyssnar på ditt femte steg därför att det hjälper honom eller henne att växa: ni drar fördel av att hjälpa varandra att hålla er nyktra. AA är ett själviskt program baserat på kärlek.

Saker att komma ihåg.
När du genomför det femte steget innebär det att du:
1. Erkänner att du lever isolerat från andra människor och att denna isolering hindrar dig från att uppnå en behaglig nykterhet.
2. Erkänner att egot (missbrukarjaget) hindrar dig från andra människor och att denna isolering hindrar dig från att dela resultaten av din självrannsakan (dina innersta tankar, känslor, övertygelser och problem) med andra människor.
3. Erkänner att det du vill uppnå motverkas av att du hemlighåller resultatet av din självrannsakan och andra plågsamma och förödmjukande minnen genom att vägra att diskutera dem med en annan människa.
4. Gör dig redo att anförtro en annan människa resultatet av din självrannsakan.
5. Väljer ut en människa som du är beredd att anförtro dig åt.
6. Diskuterar i enrum resultatet av din självrannsakan med denna människa på ett öppenhjärtigt och ärligt sätt.
7. Lyssna på och acceptera råd och anvisningar från den människa som du anförtrodde resultatet av din självrannsakan.

Inga kommentarer: