tisdag 25 januari 2011

Sjätte Steget !!

Viljan att förändra sig. Källa: Att förstå de tolv stegen av Terence ’T. Gorski.

Sjätte steget:
Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.

Sjätte steget är besvärligt, och det kan vara svårt att förstå det. Första delen av steget säger att vi ”var helt och hållet beredda”. Man kan inte förändra sig innan man är beredd att göra det, och sjätte steget inser detta faktum. Andra delen av steget säger att du vill ”låta Gud avlägsna att dessa karaktärsfel”.

Det förbryllade mig. Jag hade alltid trott att människor som tillfrisknar måste förändra sig, att de måste göra fotarbetet själva. I början trodde jag att det var ett passivt steg, att alkoholisten uppmanades att luta sig tillbaka, vara overksam och vänta på att Gud skulle ingripa. Men senare ändrade jag uppfattning.

Nu tror jag att Gud avlägsnar alkoholistens fel som resultat av en process. Först måste man identifiera det fel man vill få avlägsnat. Det sker under fjärde steget. Sedan erkänner man detta karaktärsfel för den högre mak man tror på i syfte att vinna mod, styrka och hopp, och för andra människor med erfarenhet av tillfrisknande i syfte att få råd från experter om hur man blir kvitt detta fel. Det sker under femte steget. Därefter måste man utveckla en djupgående tro på att man kan lösa problemet, och bli beredd att göra det. Det är sjätte steget.

Gud sådan jag uppfattar Honom gör inte ”fotarbetet” åt andra. Många människor som är kemiskt beroende vill att andra ska sköta tillfriskandet åt dem, och de tar denna beroendementalitet och tillfrisknandet åt dem, och de tar denna beroendementalitet och tilllämpar den på sin högre makt. Under processens gång gör de sig en bild av en medberoende Gud som låter dem uppträda ansvarslöst samtidigt som han avlägsnar de problem som blir följden. Gud som jag uppfattar Honom är inte medberoende. Min Gud låter människor som tillfrisknar erfara konsekvenserna av sitt eget beteende, lära sig av sina misstag och straffa val i syfte att göra vad som krävs för att avhjälpa problemen.

Det finns inget sådant som ”fria måltider” i detta liv. Gud betalar inte räkningen år dig. I stället ger Gud dig mod att betala det pris du måste betala för att bli fri. Du kan göra nästan vad du vill i livet om du är villig att betala priset och det är stort om. Vad gör dig villig att betala priset? Jag tror att det är Gud sådan du uppfattar honom. Och om den högra makt som du tror på inte ger dig det mod du behöver så bör du överväga att byta ut din högre makt mot en som fungerar lite bättre.

Det centrala i sjätte steget är den personliga kampen att förstå vem Gud är och hur Gud inverkar på ditt liv. Du kan själv välja hur du föreställer dig den högre makten. Det är själva grunden för AA:s program. För de flesta tillfrisknande människor som arbetar med programmet ändrar sig gudsbegreppet med tiden. Det gudsbegrepp som de har efter tre års nykterhet. Gud förändrar sig inte, men deras uppfattning om honom för det. Folk får det besvärligt när de inte skiljer på den högre makten och ”det jag uppfattar som” den högre makten. Många av dem helgar en missuppfattning om Gud och yrkar sedan på att hela världen ska tro som de.

För min del är det till stor hjälp att tänka mig ordet Gud som en akronym av ”Goda, Uttänkta Direktiv”. Gud skapade ett ordnat universum och gav människorna ett rationellt som kunde räkna ut hur universum fungerar. Han gav oss också förmågan att träffa val och en konsekvensregel som gör det möjligt för oss att lära oss av våra val- följaktligen kan vi tänka, välja, handla och förstå konsekvenserna.

Dessa konsekvenser kan betraktas som ett budskap från Gud som lär oss viktiga läxor. Om konsekvenserna av våra handlingar skapar tillväxt, kärlek och frid säger Gud: ”Bra gjort!” Om konsekvenserna leder till fortgående smärta och störningar säger Gud: ”Något är galet här! Det är bäst att du granskar din ställning till livet och ändrar ditt beteende-”

När jag diskuterar detta steg med fader Martin sade han: ”Gud ger oss modet, styrkan och verktygen att rätta till våra karaktärsfel. Men vi måste själva rätta till dem.” Inom AA talar man om att ”lämna över, men göra fotarbetet själv”. Du överlämnar ditt självdestruktiva beteende till Gud för att få insikt och motivation att förstå vad du måste göra. Och mod och styrka att genomföra det. Sedan måste du göra den svåra delen – själva arbetet.

Fader Martin lär oss att Gud alltid besvarar en bön. Om du ber: ”Gode Gud, gör mig till läkare”, svarar Gud med att säga: ”Gå läkarutbildning.” Om du ber till Gud att han ska hela ditt äktenskap svarar Gud med att säga: ”Gå i äktenskapsrådgivning.” Om du ber: ”Var snäll och bota mitt hetsätande” säger Gud: ” Gå med i program mot ätstörningar.”

Så i själva verket är det mycket enkelt. Du ber om vägledning så att du kan komma underfund med vad som behöver göras, och sedan ber du om inspiration, mod och styrka att göra det. Men eftersom du besitter en fri vilja kan du göra vad du vill. När du väl har fotarbetet eller inte. Du har ett val. De val du gör får konsekvenser, och du har din din fulla frihet att dra lärdom av dessa konsekvenser.

En tillfrisknande alkoholist vid namn Bert kunde inte hålla rent i sitt hem. Som en följd därav levde han i ett ostädat hem, vilket drev honom från vettet. Han beslöt att ta itu med problemet genom att överlämna det åt sin högre makt, han bad till Gud att denne skulle göra hans hem rent.

När det inte fungerade pratade Bert med sin sponsor och insåg att han misstolkade sin högre makts roll i tillfrisknandet. Bert reviderade sitt tänkande genom att dra slutsatsen att Gud inte tänkte städa hans hem. Sedan lade han sig till med åsikten att eftersom hans hem var osnyggt var det Guds vilja att han skulle bo i ett osnyggt hem. Därför började han be till Gud att göra honom tillfreds med att leva i röran.

Det fungerade inte heller, och tillsist började Bert inse att om han ville sluta bo i en röra måste han till Gud att få mod och styrka att städa upp i sitt hem.

Ur psykologisk synpunkt är sjätte steget mycket intressant. Människor som tillfrisknar lever i medveten kunskap om sina karaktärsdefekter och deras konsekvenser. Denna medvetna kunskap gör dem utleda på sina fel. Sedan blir de beredda att göra vad som krävs för att bli kvitt dem. Det finns ingen ”magi” i sjätte steget. Du blir helt enkelt ”utled på att vara utled”. Du blir utled på att leva med de karaktärsfel som dom rör ditt liv och du blir villig att förändra dig.

När du väl har blivit medveten om dina fel och har levet med denna medvetna kunskap en tid blir du motiverad att ta reda på vad du kan göra för att bli kvitt dessa karaktärsfel. Sedan använder du en viss tid till att samla det mod och den styrka som behövs för det som du måste göra. Det leder dig till sjunde steget.

Många människor har svårigheter med det sjätte och sjunde steget, och det finns många sätt att tolka dem. Varje tolkning vilar på det andlighetsbegrepp som du väljer att omfatta. Jag tror på en rationell andlighet, en som lär att andlig sanning och rationell sanning är samma sak och hänger samman med att vi använder olika delar av det kreativa medvetandet. Jag tror att Gud skapar ett ordnat universum och gav människorna ett rationellt intellekt som kan användas för att förstå det. Gud sådan jag uppfattar Honom skulle aldrig befalla dig att stänga av ditt förnuft som ett villkor för att bli frälst.

Gud gav också individerna frihet att välja och förmågan att uppleva och tänka igenom konsekvenserna av sina handlingar. Gud tycks verka i tillvaron genom att vänta sig att människor drar lärdom av konsekvenserna av sitt beteende och fördrar det. Gud såsom jag uppfattar Honom skulle aldrig ändra på världsalltets naturliga ordning bara därför att en tillfrisknande alkoholist gjort sitt liv till en enda röra och inte vill göra det arbete som krävs för att städa upp i röran.
Jag känner många människor som tro att Gud ingriper direkt för att bota folk. Dessa ingripanden kallas ofta för ”mirakel”. Jag känner många nyktra alkoholister som anser att de tillfrisknat genom Guds direkta och mirakulösa ingripande. Jag har sett alkoholister som var hopplösa fall enligt varje medicinsk och psykoterapeutisk måttstock, men som ändå lyckats tillfriskna genom AA:s program och en tro på Gud. Följaktligen tror jag inte det finns några hopplösa alkoholister. Ett tillfrisknade kommer att ske när du att det är möjligt att be för och tro på ett mirakel. Men som AA.s erfarenhet visat krävs det mer för att tillfriskna än böner. Be om potatis, men var beredd att ta en hacka och börja sätta den.

Att genomföra sjätte steget innebär att man fullbordar sex uppgifter.

1. Du erkänner att när du nu är nykter driver dina karaktärsfel dig ofta till självdestruktiva beteenden som orsakar problem.

Till och med i nyktert tillstånd drivs många människor att handla på ett självförgörande och destruktivt sätt. Detta tvång skapas av deras karaktärsfel,. För att göra sig kvitt sitt tvångsbeteende måste de göra sig kvitt de karaktärsfel som driver dem. Och innan de kan avlägsna karaktärsfelen måste de bli villiga att göra detta. Det är den uppgift som åligger sjätte steget att göra människor villiga att ge upp de karaktärsdefekter som gör dem olyckliga i nykterheten.
Karaktärsfel driver människor som tillfrisknar rakt tillbaka till att tänka, handla och bete sig mot andra som en alkoholist eller missbrukare trots att de inte längre dricker eller använder droger. Med andra ord skapar karaktärsfel nyktra fyllon. Dessa beteenden kommer av sig själva och är svåra att ändra. Det är lätt för nyktra människor att tänka, känna, handla och bete sig mot andra precis som de gjorde när de använde sprit eller droger. Det är mycket svårare att handla i överensstämmelse med nyktra normer.

Inom AA kallas den medvetna kontakten med et nykterhetscentrerat levnadssätt för ”sinnesro”. Och med sinnesro avses inte en av droger framkallad dvala i nyktert tillstånd, som många människor tycks tro. ”Sinnesro? Är det som det känner när man är hög på opium?” Nej. Sinnesro betyder fullständigt accepterande av hela ditt känslomässiga register. Det är att känna vad du känner när du känner det, att kunna erkänna det helt och hållet och veta vad det är i sin ordning.

Jag kan vara mycket arg och ändå känna sinnesro. Hur kommer det sig? Jo, jag vet att min vrede är berättigad och jag vet att jag kan hantera den utan att skada mig själv eller andra. Jag kan också vara ledsen och känna sinnesro samtidigt. Hur kommer det sig+ Jo, sinnesro är det grundläggande accepterandet av att det jag känner är giltigt. Det är verkligt och jag behöver inte skämmas för det eller känna mig skylid på grund av det.

Sinnesro är också insikten att det jag känner och det jag gör åt mina känslor är två skilda saker. Ta exempel Lou, som hade separerat från sin fru men ville försonas. En kväll mötte han en attraktiv kvinna som flörtade med honom och bjöd ut honom på middag. Lou accepterade.

Under middagen blev det tydligt att det fanns en stark sexuell attraktion mellan dem, och den unga kvinnan frågade Lou om han ville följa med henne till hennes våning. Lou sade nej och den unga kvinnan blev bestört.
”Ursäkta mig!” sade hon. ”Jag måste missförstått vad som skedde mellan oss. Jag trodde att vi kände oss dragna till varann.”
”Du har rätt”, sade Lou. ”Vi känner oss dragna till varann, och jag skulle verkligen gilla att följa med upp till dig och älska med dig i kväll. Det finns en del av mig som verkligen skulle vilja göra det. Men jag är gift, och fast vi har separerat så vill jag ha tillbaka min fru. Det är det jag prioriterar främst just nu.”

Lou gjorde en paus och sade sedan: ”Vad jag känner och vad jag gör åt mina känslor är två skilda saker. Jag vet vad jag känner, och det är inte till mitt eget bästa. Jag tänker inte offra det jag önskar mig mest av allt för det jag vill för stunden.”

Det är sinnesro förmågan att se skillnaden mellan vad man behöver för att tillfriskna och vad man vill göra som skapar problem. När Lou kom hem kände han saknad över att ha gått miste om en erfarenhet. Men han accepterade det som något normalt. Man kommer alltid att gå miste om saker. Det är en del av tillvaron.

Vad skulle Lou ha gjort om han inte hade varit i sitt nykterhetsinriktade sinnestillstånd? För nyktra människor är det fråga om 2färdiga, anläggning, eld, skjut dig i foten och ge någon annan skulden”.

Om Lou hade tänkt som en missbrukare hade han hoppat i säng med kvinnan, hans fru hade skilt sig från honom och sdan skulle han ha sagt: ”Det är hennes fel alltsmmans! Om jag haft en vettig fru så skulle hon till att börja med aldrig övergett mig. Då skulle jag inte ha mkommit i farozonen, så alltsammans är hennes fel!”

2. Du erkänner att dina karaktärsfel skänker dig tillfälligt välbefinnande som du njuter av.

Karaktärsfel är inte dåliga alltigenom de har en ”övre” och en ”undre” sida. De skänker glädje och de gör ont, fast inte samtidigt. De skänker glädje nu och du får betalt för det senare. Resultatet blir att de försvagar dig i det långa loppet.

När det plågsamma kommer är man benägen att åter ägna sig åt samma beteende för att få tillfällig lättnad. När resultatet blir fler plågor gör du det på nytt. Men nu gör du det intensivare, snabbare och mer ofta. Följden är att du blir beroende. Karaktärsfel är beroendeskapande.

”Jaget vill löpa amok” är ett uttryck som används inom en del tolvstegsprogram. Jag hörde en person säga: ”Jag blir beroende av allt jag gör som känns behagligt och som jag måste göra mer än en gång”. Kemiskt beroende människor har en tendens att gå till överdrift att hänge sig åt excesser. Du måste erkänna att dina fel har en ”övre” sida. Ibland njuter du faktiskt av dem.

3. Du identifierar de karaktärsfel som du är beredd att av stå från.

Ett sätt att utföra sjätte steget är att göra upp en lista över dina karaktärsfel, inklusive de problem och fördela som vart och ett av dem givit dig.

När du väl kan se de problem som hänger samman med ett karaktärsfel måste du ta en titt på de fördelar eller sekundära vinster som du får av att hålla felet vid liv. Många människor blir förvånade när jag ber syna de vinster de har av ett karaktärsfel. ”Är inte karaktärsfel dåliga alltigenom?” Fråga de. Svaret är nej. Du vinner något på att hålla dessa fel vid liv, annars skulle du avstå från dem. Innan du kan bli fri från ett karaktärsfel måste du komma underfund med vilka fördelar du har av det och lära dig hur du ska vinna de fördelarna på något annat sätt.

Sedan jämför du de problem och de vinster som är förknippade med varje fel så att du kan avgöra om du är villig att göra vad som behövs för att avstå från det. Kom ihåg att när man avstår från ett fel så innebär det både att man slutar agera ut det och att man gör något annat som åstadkommer samma slutar agera ut det och att man gör något annat som åstadkommer samma fördelar på ett sunt sätt som inte vållar smärta och problem. När du väl har identifierat dina karaktärsfel och de problem respektive vinster som är förknippade med vart och ett av dem kan du avgöra vilka av felen du är beredd att avstå från och vilka du väljer att behålla.

Sedan skriver du upp dina karaktärsfel på endera av två listor. Den första listan omfattar de fel som du är beredd att avstå från och den andra listan omfattar de fel som du väljer att tills vidare hålla fast vid.

Frank var till exempel arrogant. Han trodde fullsändigt uppriktigt att han var klipskare och mer betydande än någon annan. Följaktligen nedvärderande han andra människor och stötte bort dem. Det gjorde honom ensam. Så varför fortsatte Frank att vara arrogant? ”Jag njuter av det”, berättade han för sin terapigrupp. ”när jag är på arrogant humör känner jag mig kraftfull och levande. Det känns som om jag är viktig och verkligen betyder något. Om jag skulle ge upp min arrogans så skulle jag känna mig obetydlig och oviktig.”

För att bli beredd att av stå från sin arrogant var Frank tvungen att hitta andrasätt att känna sig kraftfull, levande och betydande på. Så han försökte hjälpa andra genom att lyssna på dem och ge dem stöd i stället för att föreläsa för dem och kräva att de skulle lyda hans diktat. Frank upptäckte att han kände sig betydande och att andra började trivas i hans sällskap. Han började känna att han verkligen hörde till. Det fick honom att känna sig levande och viktig. När han lärde sig att hjälpa andra utan att tvinga på dem sin vilja blev det möjligt för honom att avstå från sin arrogant.

4. Du ber om viljan att göra vad som krävs för att avlägsna de karaktärsfel du är beredd att avstå från.
Jag tror inte att sjätte steget är en magisk process där man ber Gud att trolla bort ens brister och sedan låter honom göra det. Gud sådan jag uppfattar Honom fungerar inte på det sättet. Gud gav mig en rationell hjärna och en medveten vilja, och Han säger: ”Träffa ditt val och handla. Och konsekvenserna ska visa dig om du gjort rätt.”

Sjätte steget är en process under vilken man lever medvetet och lär sig av konsekvenser de ständigt ger upphov till blir du till slut utled på det faktum att du tar livet av dig. Och när du väl är medveten om hur destruktiva dessa fel är blir du beredd att göra något åt dem.

5. Du identifierar de karaktärsfel som du fortfarande är ovillig att avstå från.

Många människor har karaktärsfel som de formligen älskar. De sekundära vinsterna är så viktiga för dem att de inte är beredda att avstå från dem. Visst skapar dessa fel problem för dem. Men de skapar också en känsla av tillfredsställelse.

Tillfriskande människor blir medvetande de stänger inte av det. Nykterhet är den process under vilken man tänder ljuset, inte en process som släcker det. Ett alkoholistiskt tänkande stänger av medvetandet: det nyktra slår på det.

Tillfrisknade människor blir medvetna. De ser klarare, känner mer intensivt och upplever mer totalt. Verkligheten förstärks, förstoras och intensifieras. Under sjätte steget fyller den högre makten dig med sådan energi att du blir fullständigt medveten om och på det klara med tillvarons realitet, och den ger dig sedan mod att ta itu med denna verklighet.

Sjätte steget säger ”var helt och hållet beredda”, och det är medans du levt i fullt medvetande som du väljer att göra saker som får dig att må bra eller som vållar dig smärta. Det faktum att du känner till mekaniken i detta val och är medveten om dina handlingar är vad som gör dig villig att förändra dig. Inom AA säger man: ”Vi blev utleda på att vara utleda.”

Och den insikten gäller inte bara supandet. Den gäller varje enskilt karaktärsfel. Innan du blivit utled på det som ett speciellt karaktärsfel gör med dig är du inte redo att förändra dig.

6. Du ber om att någon gång i framtiden blir beredd att avstå från de karaktärsfel som du tills vidare väljer att hålla fast vid.
Vissa av dina fel är du kanske inte beredd att avstå från i dag, men du hoppas att du någon gång i framtiden ska bli beredd att avstå från dem. Egentligen säger du: ”Jag är inte beredd att göra detta i dag, men jag ber dig att göra mig villig till det någon gång i framtiden.”

Stanley var ett exempel en tillfrisknande alkoholist som förestod ett stort behandlingshem med över hundra anställda. Stanleys karaktärsfel var arrogans. Han hade ett behov av makt och gav utlopp för det. Han brukade manipulera de anställda och väntade sig blind lydnad av dem. Han behövde andra människor för att känna sig betydande. Till och med efter sju års nykterhet kunde han inte tänka sig att leva utan denna makt. Han brukade säga: ”Någon gång i framtiden ska jag bli villig att avstå från detta.” Ett liv utan denna ”maktberusning” saknade mening för honom.

Det tog Stanley fyra års arbete med sjätte steg att leva i medveten kunskap om det pris han betalade för denna makt innan han utvecklade det mod och den styrka som behövdes för att förändras. Under dessa fyra år höll trycket bokstavligen på att ta livet av honom, men han gav inte upp sin position Varför? Därför att han s arrogans inte lät honom bryta upp. Hans stolthet tillät honom inte säga: ”Jag klarar inte det här, det är någonting annat jag behöver. ”till sistblev han sjuk och hamnade på en intensivvårdsavdelning till följd av en stressrelaterad fysisk kollaps. Han tillbringade tio dagar med att begrunda vilket pris han betalde för den makt han utövade. Till slut kom han fram till att det inte var värt det. Han blev helt och hållet beredd att bryta upp och skaffa sig ett annat arbete.

När man väl är villig är det dags att gå vidare till sjunde steget, under vilket du verkligen avstår från dessa karaktärsfel.

Saker att komma ihåg.

När du genomför sjätte steget innebär det att du:
1. Erkänner att när du är nykter driver dina karaktärsfel dig ofta till självdestruktiva beteenden som orsakar problem.
2. Erkänner att dina karaktärsfel som du är beredd att avstå från.
3. Identifierar de karaktärsfel skänker dig ett tillfälligt välbefinnande som du njuter av.
4. Ber om viljan att göra vad som krävs för att avlägsna de karaktärsfel du är beredd att avstå från.
5. Identifierar de karaktärsfel som du fortfarande är ovillig att avstå från.
6. Ber att du någon gång i framtiden ska få viljan att avstå från de karaktärsfel som du tills vidare väljer att hålla fast vid.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ska precis börja med steg 6 i NA program och detta har hjälpt mig jätte mycket. Stort tack ska du ha:) mvh Andreas Fors