onsdag 29 december 2010

Första steget i Tolvstegen !


De tolv stegen.
Låt oss börja jobba med tolvstegsprogrammet och klargöra stegför steg vad det innebär. Efter varge genomgång av varje steg följer en checklista som sammanfattar uppgifterna och målen med det steg som presenteras. Denna checklista är utformad för att kunna användas som ett självhjälpsverktyg när du utvärderar hur noggrant du har arbetat med varje steg.

Första steget:
Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen – att vi förlorat kontrollen över våra liv.
Syftet med det första steget är att du erkänner att du inte kan kontrollera ditt beroende och att detta beroende lett till att du inte kan hantera ditt liv. För att göra detta måste du klart inse att ditt drickande och drogbruk är orsaken till många av dina problem- Det är ingen lätt uppgift. De flesta alkoholister tror gärna att deras problem som svingar dem att dricka och att om bara de kunde komma till rätta med problemen så skulle drickandet på ett magiskt sätt upphöra att vara ett problem. Syftet med första steget är att hjälpa dig att förstå det verkliga sambandet mellan orsak och verkan när det gäller ditt missbruk och problemen i ditt liv. För människor som är beroende av kemiska substanser är det alkoholen eller drogen som skapar problemen. Och för att lösa dessa problem måste de först och främst sluta använda alkohol och andra droger. Det finns fyra aspekter på detta steg, som man måste komma underfund med för att verkligen förstå det:

1.       Du erkänner att ditt alkohol – och drogbruk har orsakat stora problem i livet.
Nyckelordet är erkänner, vilket betyder: ” Du erkänner medvetet eller kommer till insikt om att ditt alkohol – och drogbruk leder till problem.” Du måste erkänna att när du väl har fått alkohol i kroppen har du inte längre kontroll över vad som kommer att göra härnäst. Så snart du tagit första glaset finns inga garantier för om eller när du kommer att sluta dricka eller för vad du kommer eller inte kommer att göra.

Fader Martin har intryckt detta mycket klart: ”för att lösa ett problem måste du först erkänna tt du har ett problem. Och det som skapar problem är ett problem.” Det centrala i detta sammanhang är att om ditt drickande leder till problem, då har du ett alkoholproblem. Om du undviker denna kärnpunkt och försöker ta itu med de sekundära problem som omger ditt drickande, så kommer du att misslyckas.
Att det första steget innebär att du måste tänka klart, logiskt och rationellt kring ditt sätt att använda alkohol och andra droger. Du måste inse vad som är orsak och verna när det gäller ditt alkoholbeteende och dina problem med livet.
Att tänka klart innebär att vara i stånd att berätta för andra vad du tänker. De flesta som är kemiskt beroende reflekterar inte över sitt drickande eller drogbruk. De har tränat sig själva att undvika att tänka på det. Denna process kallas förnekande.
Första steget uppmanar till logiskt tänkande. Det innebär att du inte säger emot dig själv eller för inre strid när det gäller ditt sätt att tänka på eller tala om ditt supande och drogande.
På detta stadium av tillfrisknandet, när de flesta kemiskt beroende människor börjar reflektera över  sitt alkohol – och drogbruk, uppstår en inre strid i deras hjärnor. Missbrukarjaget poppar upp och säger:  ”Tänk inte på det här”, och det nyktra jaget säger: ”Det är bäst att du tänker på att detta eftersom det håller på att ta livet av dig!” Det uppstår en inre strid mellan missbrukarjaget och det nytra jaget.

För att arbeta med första steget måste också tänka rationellt. Det inte logik måste stämma överens med den yttre verkligheten. När du tänker klart över ditt kemiska missbruk kan du för andra berätta:
1.)    Hur mycket alkohol och andra droger du använder.
2.)    Hur ofta du använder dem.
3.)    Vad du vill uppnå med drogbruket.
4.)    Vilka konsekvenser det i själva verket fört med dig.
Det är de första frågor su måste svara på när du tar det första steget
      – hur mycket?
-          Hur ofta ?
-          I vilket syfte ?
-          Och med vilka konsekvenser ?

För att besvara dessa frågor måste du tänka klart, och det är inte lika lätt som det låter. När tillfrisknande människor till en början försöker komma till rätta med sitt sätt att tänka uppfinner de flesta av dem undanflykter, ursäkter, självbedrägerier och irrationellt-

Låt oss se på hur en alkoholist vid namn Petter uppfattade sitt sätt att dricka. Petter fick rådet att vända sig till mig för alkoholrådgivning sedan han arresterats för rattfylleri. När jag frågade Petter hur ofta han drack svarade han: ” Inte särskilt ofta.” när jag frågade honom  ”Hur ofta är inte skärskilt ofta?” berättade han för mig att för mig att han drack lite varje dag. (Lägg märke till tänkandet hos slkohlisten: ” Inte särskilt ofta” betyder ”Jag gör det varje dag.”)

När jag frågade Petter om han någonsin varit full svarade han bestämt ”Nej”. Eftersom Petter hade arresterats för rattfylleri blev jag förvånad. ”Förlåt mig, Petter”, sade jag och kliade mig i huvudet. ”Om du aldrig blivit full, hur kunde du då åka fast för rattfylleri? Hur hög promille hade du när du åkte fast?”
”De påstod att det var 2 men de hade fel”, svarade han. ”jag vet när jag är full och när jag inte är det. Och jag var inte full!”
”Hur vet du när du är full?”
”Jag är full när jag druckit så mycket att jag är medvetslös – det är att vara full. Så länge jag är vid medvetande och fungerar är jag inte full och då ska snutarna lämna mig i fred.”Utan att ge upp så lätt frågade jag honom om han någon gång fått problem på grund av att han drack.
”Nej!”
”Är du helt säker?”
”Absolut! Mitt drickande har aldrig skapat några problem i mitt liv.”
”Är du gift?”
”Inte längre.”
”Varför inte?”
”Min fru lämnade mig.”
”Varför lämnade hon dig?”
”Hon påstod att hon inte  stod ut med att jag drack.”
”Jag tyckte precis att du sa att du inte hade fått några problem på grund av att du drack.”
”Det har jag inte heller”, snäste han av. ”I själva verket skilde hon sig därför att jag inte tjänade tillräckligt med pengar för hennes dyrbara smak. Att jag drack var bara en ursäkt.”
Det är detta som kallas för förnekande- den formen av självbedrägeri. Alkohlister vet inte att de inte är alkoholister, och för att bevisa detta definierar de alkoholist på ett sådant sätt att de kan vara säkra på att de inte är det! Ett av huvudsyfterna med första steget är att slå sönder förnekandet och börja tänka klart och logiskt över missbruket  och dess konsekvenserna.

När du börjar arbeta med första steget leder det lätt till förvirring. Du upptäcker motsägelser och självbedrägeri. I och med att du ifrågasätter dessa felaktiga föreställningar kan obehagliga minnen och starka känslor välla upp inom dig.

Vilka är de verkliga konsekvenserna av alkohol – och drogbruk? Gör du saker när du dricker som du inte skulle ha gjort om du inte hade druckit? Är du helt på det klara med att använandet av alkohol eller andra droger leder till problem? Alkohlister försvarar sig genom att bygga upp en mur av förnekande. Därför måste du när du arbetar med första steget komma insikt om att det är alkoholen och drogerna som skapar problemen, inte tvärtom- du måste vara fullt medveten om sambandet mellan orsak och verkan när det gäller kemiskt beroende och problem i livet.

Ett av de största hindren för att kunna ta det första steget är att alkohlister ofta inte vet hur sanningen ser ut. De har ljugit för sig själva så många gånger att de har börjat tro på sina egna lögner. De är i sanning vilseflödiga
Om du lyckas övertala några aktivt drickande alkohlister att gå med på ett test i en lögnetektor och sedan frågar dem om de trodde att de var alkohlister, skulle de flesta av dem förmodligen svara nej, och lögnetektorn skulle visa att de talade sanning. Varför? Jo, därför att de uppgifter tror att de inte är alkohlister. Vad tror de då istället? Många tror att om de bara kunde lösa dessa problem så skulle de inte ha några problem med drickandet. För att kunna arbeta med första steget måste detta omvända förhållande mellan orsak och verkan förändras.

Första uppgiften i arbetet med första steget är att ifrågasätta detta omvända orsak – verkan – förhållande genom att ställa följande frågor: Är detta verkligen sanningen? Var finns de fakta som stödjer denna uppfattning ? Finns det ett annorlunda sätt att se på saken ?

Låt oss se hur detta fungerar. Carl kom till alkoholrådgivningen när hans fru hotade med skilsmässa på grund av hans drickande. Carl var övertygad om att det var problemen i äktenskapet som gjorde att han drack. När jag bad honom att berätta om problemen i förhållandet svarade han att ”hon vill inte ha sex med mig, det är därför jag dricker.” När jag frågade honom varför hon inte ville ha sex med honom påstod han att han inte visste vad som var orsaken. Jag bad honom berätta om det senaste tillfället när han frågade sin fru om hon ville ligga med honom.
”jag kom hem på natten och jag ville ligga med henne, men hon ville inte.”
”vad var klockan då?”
”Halv fyra eller fyra på morgonen.”
”Hade du druckit?”
”Ja men jag var inte full, bara glad. Du vet vad jag menar. Jag kände mig hög och väldigt sexig.”

Därpå berättade Carl hela historien för mig. Han kom hem, gick in i sovrummet, tände lyset och väckte sin fru. ”Jag vill ligga med dig”, hade han sagt medan han knuffade undan henne för att få plats i sängen.  Hon vägrade, de börja gräla och hon slängde ut honom ur sovrummet och lät honom sova på soffan! Han s fru vägrade att tala med honom under en hel vecka.
”Hade detta ingenting med ditt drickande att göra?” frågade jag.
”Nej. Mitt problem är att jag har en fru som är frigid!”
Så här bruakr alkohlister resonera innan de har tagit ett ordentligt första steg. ”Om min fru inte vill ligga med mig när jag är full, betyder det att hon är frigild.” För att komma förbi den här typen av rationaliseringar måste varje person lära sig att förstå sambandet mellan orsak och verkan. I detta fall frågade jag Carl: ” Har du nån gång frågat din fru när du varit nyckter?” Det hade han, svarade Carl.
”Och vad sa hon?”
”Hon sa ja.”
”Det var intressant”, svarade jag. ”När du är nykter har hon sex med dig. När du är full har hon det inte. Kan det finnas ett samband här?

Ett förvirrat uttryck spred sig över Carls ansikte. Efter en stund sade han: ”Kanske har det trots allt något med mitt drickande att göra.”

Ett annat exempel på detta förvrängda orsak – och – verkan – förhållande kommer från en kvinna vid namn Susan. Som hade skickats till mig av sin arbetsgivare för att vi skulle reda ut orsaken till hennes omfattande frånvaro och ständiga förseningar. När jag frågade Susan vad hon trodde var problemet svarade hon: ”Min chef är totalt irrationell! Han vill ge mig sparken!”

När jag bad henne förklara varför. Berättade Susan: ”Han påstår att jag kommer för sent på morgnarna.”

När jag frågade henne om detta var sant, svarade hon ja. Sedan frågade jag henne om hennes förseningar hade något att göra med alkohol.
”Absolut inte!”  Sade hon betsämt med sårad min.
”Vilka dagar brukar du komma för sent?”
Måndagmorgnar.”
”Vad brukar du göra på söndagskvällar?”
”För det mesta brukar jag dricka en hel del.”
”Har du någon gång haft baksmälla på måndagar?”
”Det har hänt.”
”Har dina baksmällar något att göra med dina förseningar eller din frånvaro?”
”Ja, jag kan väl inte jobba när jag är sjuk, eller hur? Jag tycker att min chef ska vara glad när jag överhuvudtaget kommer, med tanke på hur jag brukar må vissa måndagmorgnar!”
Till slut började Susan att se ett samband mellan sitt drickande och problemen på jobbet.

Detta är att arbeta med första steget. Det kan förefalla löjligt enkelt, men på detta stadium av tillfrisknandet behöver kemiskt beroende människor hjälp för att kunna se sambandet mellan orsak och verkan när det gäller deras missbruk och andra problem.

Ett sätt att ta det första steget är att skriva upp en lista över de problem man har och sedan ställa frågan: ” På vilket sätt är alkoholen inblandad?” I början av nykterheten brukar de flesta vanligen upptäcka att srörre delen av deras problem på ett eller annat sätt har ett samband med deras drickande eller drogmissbruk. I vissa fall, som när alkoholisten är allt för sjuk för att kunna gå till jobbet, är alkohol – och drogmissbruket den direkta och uppenbara orsaken till problemen. I andra fall förvärras legitima livsproblem när alkoholisten försöker hantera dem genom att dricka eller använda droger. Han uppfattar lätt i en ond cirkel av steget alkoholbegär. Problemen ger upphov till alkohol – och drogmissbruk, drogmissbruket orsakar ännu större problem, vilket i sin tur resulterar i ett ökat missbruk och så vidare.  Att ta det första steget innebär att se klart på denna onda cirkel och att verkligen komma till insikt om att alkoholen och drogerna inte kan fungera som en lösniing på problemen.

När du väl insett att det är alkohlen och drogerna som är orsaken till dina problem, då är du redo att ta dig an på den andra uppgiften i det första steget.
2.       Du erkänner att du är maktlös när det gäller att kontrollera ditt alkohol – och drogbruk.
När alkohlister tillför kroppen alkohol eller andra sinnesförändrande medel kan de inte längre förutsäga vad de kommer att göra härnäst. Denna rektion styrs inte av någon komplex psykologisk lag utan av grundläggande filologi. När den kemiskt beroende människan börjar dricka förändras kemin i hjärnan och omdömet försvinner. Ett biopsykosocialt begär utveckals som resulterar i kontrollförlust.

Inte alla som dricker förlorar kontrollen över sitt drickande. Alkohlister gör det därför att de har ett genetiskt anlag för att bli  alkohlister, medan andra människor inte har det. Om du har ett genetiskt anlag för att bli alkohlist är du också fysiologiskt bestämd att förlora kontrollen över ditt drickande eller drogbruk. Resultatet är att du inte kan förutse vad du kommer att göra.

Kemiskt beroende fövandlas inte till yrande vettvillingar varje gång de dricker, men när de väl börjar dricka kan de aldrig vara säkra på vad som kommer att ske. Ibland dricker de bara litet och slutar sedan. Vid andra tillfällen dricker de tills de blir fulla. Men det vet aldrig med säkerhet omde kommer kunna sluta i tid. De lider av ”kontrollförlust”.

Till en början har de fullständig kontroll. Bara i sällsynta fall  - om ens det - blir de blir riktigt fulla, och lider de av maksmälla är en av ett mycket lindrigt slag. Sedan börjar de bli fulla oavsiktigt Till en början sker det bara då och då men sedan allt oftare. Det är bara i de sena. Slutgiltiga stadierna av sjukdomen som alkoholisten förlorar kontrollen varje gång han eller hon dricker.

Kan alkohlister lära si att kontrollera sitt drickande? AA-medlemmar. Som har utforskat denna fråga grundligt genom egna experiment, svarar entydligt nej. Denna åsikt delas av flertalet ledande auktoriteter på området. Om du är alkohlist måste du avstå helt om du vill tillfriskna.

3.       Du erkänner att ditt liv har blivit ohanterligt som en följd av ditt alkohol – och drogmissbruk.
Vad menas med ”blivit ohanterligt”? Det betyder att du har problem som förstör dina möjligheter att leva det liv du vill leva. Med andra ord innebär der att du har förlorat kontrollen över ditt liv. Det har uppstått sådana problem i ditt liv som inte själv kan lösa. Eftersom problemen orsakat av ditt alkohol – och drogbruk, kan du inte lösa dem förrän du upphört att tillföra kroppen alkohol och droger.

4.       Du erkänner att du är maktlös när det gäller att hantera ditt liv på ett effektivt sätt så länge du fortsätter att använda alkohol eller droger.
Den fjärde uppgiften i första steget består i att du inser att alla dina gamla problem kommer tillbaka om du på nytt börjar dricka alkohol eller använda andra doger. Sjukdomen ska inte bara ses i imperfekt, utan också i presens.  Den försvinner inte barta för att du är avhållsam. Jag har bevittnat tragedier där alkohlister som varit nytra i arton år begått misstaget att tro att de efter så många år kunde hantera spriten. Förfallet är totalt, det är grymt och det sker extremt snabbt.

Har du en gång förlorat kontrollen över ditt drickande eller drogbruk kommer du aldrig att återfå den. Det enda alternativetr består i att du lär dig att leva ditt liv nykter genom att ta itu med sdian problem dag för dag med hjälp av andra.

Vad krävs med andra ord för att genomföra ett grundligt första steg?

Om du är fullt medveten om sambandet mellan alkohol och droger och de problem som missbruket förorsakat i ditt liv har du fullbordat den delen av första steget.  Om du inte är fullkomligt övertygad om att alkohil och droger orsakat de flesta av dina problem i livet har du bara delcis fullsöljt den första uppgiften i första steget. Om du aldrig funderat över detta samband har du överhuvudtaget inte tagit itu med första uppgiften.

Om du erkänner att du är maktlös när det gäller att kontrollera ditt bruk av alkohol och droger, om du inser och är fullkomligt övertygad om att du inte kan förutse vad som kommer att hända om du använder alkohol eller någon annan drog, då har du även fullföljt nästa uppgift i första steget. Om du fortfarande hyser tvivel eller inte tror på detta, då har du bara delvis eller inte alls fullföljt denna uppgift.

När du är klar med samtliga fyra uppgifter, vilket beslut måste du då fatta? Vilket är det enda rationella beslut som återstår? Du är alkohlist. Vad måste du göra för att tillfriskana? Du måste sluta dricka. Om du tror på dessa fyra saker är det enda rationella du kan göra att sluta dricka.

Det är viktigt att komma ihåg att du arbetar med stegen både på en medveten och en omedveten nivå. En del människor upplever maktlösheten och livets ohanterlighet som realiteter långt innan de överhuvudtaget reflekterar över dessa förhållanden medvetet. Andra är intellektuellt medvetna om maktlösheten innan de i realiteten upplevt eller införlivat den.

 Inget steg har fullbordats förrän mage och huvud, känsla och intellekt stämmer  överens. Om du hävdar att ”jag är maktlös” samtidigt som det pågår ett tredje världskrig i dina tankar och din mage utgör en enda  stor nervknut, då är du inte redo. För dig återstår i så fall en del arbete på det aktuella steget. Psykloger brukar kalla denna process för ”internalisering” – enbart den intellektuella förståelsen är inte tillräcklig. Det krävs ett känslomässigt accepterande.

Att agera ”som om” är en början, med det räcker inte. Det är en stor skillnad mellan att medge – ”Okej,  jag ska låta bli att dricka ett tag” – och att kapitulera – ” Jag är fullt och fast övertygad om att alkohol – och drogbruket leder mig in i döden. Om jag vid något tillfälle eller på något sätt dricker alkohol, kommer det att skapa stora problem för mig – för min hälsa, för mitt liv och för de människor jag älskar”. Du har inte fullföljt första steget förrän tanke och känsla stämmer överens.

För att fullborda första steget krävs avhållsamhet. Avhållsamhet och ta andra droger som att avstå från att försätta sig i situationer som innebär en omedelbar fara för nykterheten. ”Jag trodde att avhållsamhet bara innebar  att inte dricka sprit”, berättade en tillfrisknande alkoholist vid namn Glenn. ”Sen tog jag mitt första återfall, och jag förstod att avhållsamhet även innebar  att sluta umgås med folk som dricker eller tar droger. När jag började umgås med nyktra människor dröjde det inte länge förrän jag förstod att även om jag inte drack eller använde droger så tänkte och betedde jag mig om jag fortfarande drack. Därför utvigade jag min definition av avhållsamhet till att också innefatta att inte tänka alkoholistiska tankar och att undvika gamla beteenden som jag hade medan jag drack eller tog droger.”

Avhållsamhet kan uppfattas positivt eller negativt. De flesta nynyktra upplever det som fruktansvärt jobbigt att inte kunna dricka eller droga, men när de varit nyktra en tid tycker de att avhållheten är det bästa som hänt dem. Med avhållheten följer tillfrisknande och med tillfrisknadet kommer hälsa – och liv och kärlek. Tillfrisknande åtföljs av förmågan att välja, att dra lärdomar och att växa. Tillgrisknandeproccen ger alkoholsten en ny möjlighet till ett sant mänskligt liv.

Första steget tvingar dig att förändra ditt sätt att tänka, ditt sätt att hantera dina känslor och dina beteenden. Jag kallar dessa tre funktioner för TBK – tankar, känslor och beteenden. Du måste upphöra med ditt förnekande och ta ditt alkohol – och drogmissbruk för vad det är – en ofrånkomlig sjukdom som kommer att förstöra ditt liv och rentav leda till en för tidig död. Du måste lära dig att hantera dina känslor genom att tala om dem i stället för att döva dem med droger och sprit. Du måste lära dig att ta ansvar för dina handlingar och att lösa problemen när de dyker upp.

En del människor förändrar först sättet att tänka, sedan beteendet och därefter kommer modet. Andra förändrar tänkandet först och som resultat av det förändras känslorna, och därefter kan de ändra sitt beteende.

En del börjar med att bete sig på ett annat sätt. Det slutar dricka och börjar göra saker och ting annorlunda. Deras nya beteende tvingar dem att tänka annorlunda och att förändra känslorna. Men vid någon punkt måste alla dessa tre funktioner – tankar, känslor och beteenden – löpa samman.

För att ta första steget krävs av kemiskt beroende människor att de erkänner den effekt alkohol och andra droger har dem och att de själva är maktlösa när det gäller att kontrollera, förändra eller förhindra denna effekt.
DE kan inte kontrollera alkoholen.
DE kan inte hantera sina liv.
DE kan inte göra något åt det.
DE vet inte vad de ska ta sig till. Alkoholen  har tagit kontrollen över de; det är inte de som kontrollerar alkoholen. Kort och gott: DE klarar det inte själva.

Sedan förändras deras känslor. Begäret att dricka avtar och de börjar vilja hålla sig nyktra. Slutligen blir de villiga att göra allt som står i deras makt för att sluta dricka och hålla sig nyktra. Det är vad DE tror att hela första steget innebär.

Saker att komma ihåg:
När du genomför första steget innebär det att du:
1.       Erkänner att alkohol – eller drogbruket har orsakat stora problem i ditt liv.
2.       Erkänner att du är maktlös när det gäller att kontrollera ditt bruk av alkohol eller andra droger.
3.       Erkänner att du förlorat kontrollen över ditt liv som en konsekvens av ditt alkohol  - eller drogbruk.
4.       Erkänner att du omöjligt kan hantera ditt liv på ett kontrollerat sätt så länge du forsätter att använda alkohol  eller andra droger.
Källa: Ur boken ”Att förstå de tolv stegen (så här förändrar du ditt sätt att leva ett steg i taget.) ” av terence T. Gorski

















Inga kommentarer: