fredag 9 mars 2012

Länge sen!!

Har varit lite upp och ner här kan man säga. Men nu har det kommit igång igen. Denna blogg har fått lite utbredd kan man säga. Den har fått lite sällskap av andra bloggar under sanna namn blogger.com: http://beroendewebbsajt.blogspot.com/
Den har ännu inte fått så många inlägg som denna. MEn vad säger ni ska vi ta en dag i taget och läsa dagens text i Al-Anon. Har den i bokhyllan här bredvid mig. Nästan så man kan tro att den börjar samla damm haha.

9 Mars:

Att tappa humöret - låt oss kalla det att få vredesutbrott - kan också vara en sjukdom. Det drabbar många av oss innan vi börjar i Al-Anon, men även senare. Vi försöker kurera denna sjukdom genom att tillämpa Al- Alon- programmet i vårt tänkande. Symtomet på denna sjukliga ilska är en okontrollerbar impuls att döma eller fördöma en annan människa. Min känslomässiga explosion visar tydligt att jag anser att jag vet bäst och att allt den andre gör är fel. Om jag vore medveten om mitt sjuka beteende när jag fördömer och anklagar, skulle jag kunna förstå, att den tillfälliga lättnad jag upplever efter mitt vredesutbrott är en klen ersättning för de konsekvenser det för med sig.

Dagens påminelse:
Jag lär mig i Al-Anom att vara vänlig mot mig själv. Då är det ju dumt att låta ilska förstöra min balans och sinnesro. När jag tappar kontrollen över mitt humör, är det då inte själva verket aå att jag lämnar över komtrollen yill den jag behandlar som min motståndare? Kan ilska någonsin vara ett utryck för kärlek?

"Jag ber om ett lugn som kan hjälpa mig att stilla min egen känslomässiga oro. Lär mig använda sinnesro så att jag inte överreagerar på händelserna i min tillvaro."



Detta fick mig att tänka på det senaste numret av vakna för april. Varför folk är så arga. Ett sätt för att avreagera sig på är att kasta all sin ilska på Jehova och be allt vad man orkar. Nej nu ska jag hitta på lite annat här hemma. Vi hörs.

Inga kommentarer: