måndag 30 april 2012

Tomt på ord

Somliga går med trasiga skor, slitna kläder och inga pengar på fickan. En vän till mig (nämns inga namn pga sekretitess) kom en dag till mig och sa att han skulle börja sälja droger igen för det var det enda han var bra på. Ja vad säger man visst ok om du själv vill hamna i skiten i det igen så varsågod eller vad då?

Många barn och ungdomar dras sig till just det här. När de blir utslängd från deras såkallade trygga hem. Men många hem är inte trygga, de följs av våld, diskriminering, fattigdom och sexövergrepp. socialtjänsten och polismyndigheter blundar oftast för sanningen och barnen far mycket illa. Den här vännen blev mitt bollplank, han leder mig på stigar som jag aldrig kunde tänka mig att de fanns. Den här vännen har varit med om saker som man inte ens ville tänka på.

Droger, alkohol, göra sig själv illa är något som samhället har svårt att förstå sig på. Varför ta sitt liv? Varför skada sig själv genom att ta tabletter och blanda med droger och alkohol? Varför ta den där överdoseringen? Det är något som inte många som ställer sig själv de frågor. Utan de ställer sig de frågor som just är: Varför är man inte värd något? Varför älskar ingen mig? Varför är jag värdelös? Ja frågorna är många.

Det är inte värd det här jag menar du/jag/vi är lika mycket värda. Jag tänker ibland att kan jag hjälpa just dig, just nu i denna stund när du läser mitt blogginlägg. Ja visst kan jag. det är bara att maila eller adda min msn.

Många barn och undomar tänk på det: Vi är alla lika mycket värda och har ni vägarna förbi mig så välkommen in och hälsa på. Ni kan även få bo i vår stuga gratis.

Kram på er.

Inga kommentarer: