lördag 11 augusti 2012

Om mobbning

Skolorna börjar att komma igång och många barn och ungdomar dras sig för att gå till skolan pga att de är eller är rädda för att bli mobbade i skolan. Själv har jag tre barn varav två av mina barn disskuterade det här med mobbning. De ville inte till högstadiet inte till den skolan i alla fall. Jag sa att det behöver ju inte vara just du som blir mobbad utan vara nån klasskompis eller din bästa vän som blir det. Det råd jag gav dem var att våga ta kontakt med den utsatte och finns som stöd för henne/honom. Visa att man är en god vän.

Sökte på googel om det här med mobbning, det finns inte så mycket skrivet om det. Men en sida jag fastna för var friends sida där man kunde läsa att den förste som använde ordet mobbning var etologen Konrad Lorenz (1903-1989) där när han beskrev hur djur attackerade i flock. Och att det var inte förrän på 1960-talet som en svensk läkare använde samma ord om barns beteende på skolgårdar.

Man kunde också läsa om att själva begreppet mobbning tycks vara skandinaviskt och används alltså inte med samma innebörd inom andra språkområden. Mobbning pågår inte bara mellan barn utan är även ett vanligt problem bland vuxna. Det är dessutom inte ovanligt att vuxna utsätter barn (på både skolor och idrottsföreningar). Under de senaste åren har förekomsten av sexuella trakasserier, främlingsfientlighet, rasism, etnisk diskriminering, homofobi och könsrelaterad mobbning lyfts fram. Då kan även det närliggande begreppet kränkande behandling användas eftersom det rör sig om kränkningar av principen om alla människors lika värde.

Mobbning kan definieras på en mängd sätt men grundläggande kan sägas att det handlar om ett upprepande aggressivt beteende med ojämn maktbalans mot ett offer som har svårt att försvara sig. En viktig gemensam utgångspunkt är att den som upplever sig mobbad har rätt att bli tagen på allvar. Mobbning är inte engångsföreteelser eller konflikter, utan en systematisk kränkning av en person. Negativt beteende och kränkande behandling måste dock självfallet betraktas som oacceptabelt även vid ett enstaka tillfälle.

Orsaker till mobbning går att finna i miljön och bland de attityder som finns i gruppen. Mobbningsproblematiken måste därför sättas i sitt sammanhang. Erfarenheter visar att ett alltför individcentrerat arbete riskerar att endast leda till kortvariga effekter och i vissa fall förvärra problemen för den som är utsatt. Hur relationer och kommunikation fungerar har en avgörande betydelse för mobbningens utbredning. Ett framgångsrikt arbete mot mobbning och kränkande behandling handlar främst om att ha en förmåga att se och upptäcka problemen i tid och har en mångfald åtgärder för att bryta mönster och beteenden. Det är också viktigt att fånga in orsakerna till varför problemen uppstått.

I en grupp där medlemmarna känner sig osäkra och där det råder dålig stämning och intolerans, är risken för mobbning störst. Ofta samverkar många faktorer för att mobbning uppstår och pågår. Motsatsen till kränkande behandling skulle kunna vara positiv gemenskap och ett gott samarbete där sociala värden värderas i gruppen.

Friends tar också upp Varför uppstår mobbning?

Det finns inget enkelt svar på den frågan utan det rör sig om ganska invecklade processer. Mobbning är i grunden ett grupproblem som handlar om relationer mellan människor. När man hamnar i en grupp uppstår olika processer som bottnar i behoven att tillhöra och bli bekräftad. Det kan leda till osäkerhet, avundsjuka, konflikter mm. Mobbning uppstår vanligtvis i en grupp där man mår dåligt tillsammans t ex där det är starka normer för hur man ska se ut och bete sig, där man talar illa om varandra, det är stökigt, det råder brist på tillit, man försöker hävda sig osv. Några i gruppen har kanske privata problem som gör att de mår dåligt och låter det gå ut över andra.

Det kan också vara att det saknas en stark ledare som sätter gränser för hur man får bete sig mot varandra. En lärare/ledare/chef som ser att någon är utsatt utan att göra något åt det signalerar att det ok att kränka. När det är dålig stämning i en grupp och otydliga gränser är det inte ovanligt att de negativa känslorna riktas mot någon som blir utsedd till syndabock. Då kan egentligen vem som helst bli utvald.

Vilka blir mobbade?
Vem som helst kan bli mobbad. Det är viktigt att inte leta efter något hos den utsatta som gör den till en mobbad person. Om man vill hitta fel hos en person för att rättfärdiga sitt beteende kan man hitta fel hos vem som helst.

Vilka blir mobbare?
Friends motsätter sig starkt att det skulle finnas någon speciell form av personlighet som gör att någon blir mobbare. Då orsakerna till mobbning bottnar i komplicerade processer som har att göra med både individer, grupper, normer mm. går det inte att härleda till en viss människotyp.

Sidan tar upp även om man misstänker att sitt barn bli utsatt, vem som bär ansvar, och att det gå lpngt ner i förskolan.I förskolan finns ensamma barn som aldrig blir valda som någons kompis. I förskolan finns det barn som får höra ”du får inte vara med”, ”vi kan bara vara två i den här leken” eller ”du får inte komma på mitt kalas”. I förskolan finns barn som blir knuffade, bitna eller slagna. I förskolan finns det barn som får sin familjebild eller religion osynliggjord eller förlöjligad. I förskolan finns barn som behandlas orättvist utifrån sitt kön.

Källa: http://www.friends.se

 

Inga kommentarer: