måndag 29 oktober 2012

En dag i taget


I Al-Anons bok en dagen i taget sägs det för 28 Oktober: Det finns tillfällen då vi grips av självömkan. Vi överväldigas av alla problem som vi måste ta itu med. det är vanligt att känna så i början när vi försöker ändra vårt förhållningssätt till oss själva och vår omgivning. Vi kan vara för analyserande i början och försöker lösa för många problem på en gång. Det finns ett recept mot känsla, som i det närmaste har ofelbar verkan: "släpp dina tankar på allt annat och koncentrera dig på hur du kan använda denna enda dag - i dag." Så Dagens påminnelse säger oss att: Denna dag är min dag. Den är unik. Ingen i hela världen har en dag som är likadan. Den bär i sig alla mina erfarenheter och alla mina framtida möjligheter. Den tillhör mig och jag kan forma den helt enligt min egen önskan. Jag kan fylla den med stunder av glädje eller förstöra den med meningslös oro. Jag kan låta alla tankar på smärtsamma upplevelser i det förflutna försvinna tillsammans med mina bekymmer för framtiden. De ska inte få förstöra den här dagen som är min. "Denna dag är en gåva från gud, avsedd för mig. Hur ska jag använda den? Ju mindre jag låter den styras av andra, desto fridfullare och mer tillfredsställande kommer den att bli för mig. "

Inga kommentarer: