lördag 27 oktober 2012

Ett tag sen !


Det var ett tag sen jag tog upp dagens text i boken Al-anons bok "En dag i taget i Al-anon" Så de två senaste dagarnas text är hämtade ur den: 26 oktober. Det första av de tolv stegen, "erkände att vi var maktlösa", upplevs ofta som det som det svåraste av alla. För några av oss är andra steget lika svårt eftersom det uppmanar oss att vårt eget beteende inte alltid varit helt förnuftigt. Här följer ett exempel: Att förstora upp små problem är en ganska vanlig, oförnuftig och självdestruktiv vana. Anledningen till detta är inte att våra problem inte är tillräckligt stora. Nej, det är snarare så att vi är så nedstämda att vi ser allt i svart. Vi ser inte skillnad på de avgörande, viktiga frågorna och de bagateller som vi skulle kunna lämna därhän och glömma. Dagens påminnelse för 26 oktober är: Varje gång jag står inför något som är svårt eller irreterande ska jag stanna upp och fråga mig: "Är detta en höna eller en fjäder?" Jag ska inte slösa tid och energi på oviktiga saker. Den kraften spar jag till de verkligt stora problemen!" "Några oroar sig och gnäller, stöter och blöter saker och ting tills de finner en fjäder att göra sig en hel hönsgård av." 27 oktober: Om vi försöker ta till oss mycket av Al-Anons program på alltför kort tid, kan det hända att vi tappar modet och inte orkar fortsätta. Låt oss komma ihåg att filosoferna genom tiderna har ägnat sitt liv i vår meditation och studier gör vi klokt i att ta det lugnt och koncentrera oss på en del i taget. Dagens påminnelse: Jag ska välja en enda fras i ett av de Tolv Stegen eller i någon av mina Al-Anon-böcker, och försöka praktisera den i mitt dagliga liv. Det ger mig en ökad säkerhet, som jag vid behov kan bygga vidare på. I denna utveckling har vi nytta av att tillämpa vårt slagord Långsamt kommer man längst. Jag blir bara förvirrad om jag försöker ta till mig hela programmet med en gång. Jag ska tänka på att det viktigaste är att jag tillämpar det jag har lärt mig - så att det kan fungera i mitt dagliga liv. "Om jag lär mig en enda sak i Al-Anon: Att inte gå in på andras ansvarsområde och ta över, då är det i sig så betydelsefullt att det kommer att göra mitt eget liv både lättare och ljusare."

Inga kommentarer: