onsdag 10 oktober 2012

Hur mår ni?


Hur mår ni? eller hur mår vi? Allså i dessa kritiska tider kan man verkligen fundera på det. folk blir mobbade, folk har stora hälsosjukdomar och allt vad det är. Men mest är det väl ändå det där beroendet som många folk har. Vi blir mer och mer fast vid våra sociala medier. Slukas av mer och mer av facebook, och andra ställen. Tvingar sin hjärna att sitta 24 timmar om dygnet. Och har vi en mobil med internetuppkollping tar vi med oss den in på toaletten. Man läser facebook och blir nästan mörkrädd vad folk skriver eller lägger upp sig med en rad bilder. Alla tänkbara bilder. Men hur mår vi? och varför ägna tiden av att sitta 24 timmar på en sida och se vad alla gör. Det är som att följa en hel dokusåpa på tv. Alla vet vad alla vet. Själv vet man ingenting. Får svårt att sova, får svårt att äta. Ja hur mår vi igentligen? eller hur mår du som läser just nu min blogg. Nattbarn är ordet. Själv är jag eller har varit ett nattbarn, nu går jag och lägger eller försöker lägga mig i rimlig tid. Var som du eller en del som ni. Satt väldigt stor tid på internet spela det där spelet Biltjuv.se. Levla som en galning och prata med allt och ååh alla. Till slut blev jag tvungen att låsa mitt konto och begära ett nytt. Nu har jag min underbara man som stöttar mig och mina kära älskade djur att ta ansvar över. Ja och så mina tre barn förstås. Men hur mår jag? Nja jag försöker göra livet bra. Har satt upp schema om att jag ska studera bibeln varje dag. Men gick inte så bra att ha familjestudium. Vad är det igentligen med mig eller oss. Jo. det har nog för att vi styrs mycket av att kommunicerar stor del av vår sociala relation via en dataskärm trotts man kanske är bara nån meter ifrån den andre. Minns jag höll på bli galen över det där när jag bodde inneboende hos ett par i Östersund. De satt i samma rum och chatta med varann. Till sist blev jag förbannad på en av dem och sa till personen att sluta. Herregud personen hade kunnat vänt på huvudet och mött dennes ögon och säga vad det hon ville. Så hur mår vi och varför är det så många relationer som spricker idag. Jo. En stor del av dem är vår kommunikation till vår familj. Förr var det lättare att leva tillsammans och bygga upp familjer. Men nu de senaste 40 - 90 åren har allt mer seprationer ökat. Så av egna erfarenheter säger jag. Ögontontkat med den du pratar med. Och ta gärna en halv timme eller två att komminucera med din familj. låt den andra prata till punkt är ni flera i samma rum som vill prata räck upp din hand så får alla en chans att prata. Varför inte kanske ta del av en bra bok. Jehovas vittnen delar ut många bra böcker om just familj. texempel: 2Ungdomar frågar svar som fungerar" finns i två upplagor band 1 och band 2, "Hemligheten med ett lyckligt familjeliv" och så har de även boken "Vad lär bibeln" Även där kan man få svar på en del frågor. Om du inte känner någon som är Jehovas vittne eller har svårt att få tag i dem så finns deras hemsida där du kan ladda ner dessa böcker. http://www.jw.org/sv Där kan du också ta kontakt för mer information. Så med andra ord. Hur mår ni eller hur mår vi?

Inga kommentarer: