fredag 12 oktober 2012

Vem styr den här världen?


Ja det är verkligen en fråga som jag oftast hör idag och varje dag. Vem styr den här världen. jag vill på nått sätt inte vilseleda er bort från denna blogg när jag skriver en hel del om Jehovas vittnen. Men har ni tänkt på hur mycket intressanta ämnen de tar upp i till exempel vakna och vakttornet. Ta bara det här med Vem styr den här välden? Ja inte är det jag som gör det för då skulle jag ha sett till att folk mår bra. Ni som följer min blogg vet att många är hemlösa, skadar sig själv och har en rad olika beroende. I 1 Septembers vakttornet för i år skrevs Det bryr Gud sig om kvinnor? För jag menar över hela världen får vi flickor och kvinnor uppleva våld och diskriminering livet igenom. Till exempel: Könsdiskriminering. De flesta föräldrar i Asien vill hellre ha pojkar än flickor. Och hur låter det då när en rapport rån FN 2011 visade att i den delen av världen fattas o praktiken 134 miljoner kvinnor i befolkningen på grund abort, vanvård och mord på spädbarn. Ett annat exempel är: Utbildning Kvinnor och flickor representerar två tredjedelar av dem som har gått mindre än fyra år i skola eller saknar skolutbildning helt. Nästa exempel är sexuella övergrepp. Över 2.6 miljarder kvinnor bor i länder där våldräkt inom äktenskapet fortfarande inte betraktas som brott. Hälsa är också ett problem när det gäller kvinnor. I utvecklingsländer dör en kvinna varannan minut till följd av komplikationer i samband med graviditet eller förlossning, eftersom det saknas grundläggande hälsovård. Ett annat exempel är Äganderätt. Trotts att kvinnor odlar mer än hälften av världens livsmedel saknar kvinnor i många länder både rätten att äga och rätten att ärva mark. Så man undrar vem styr den här världen? Ja inte är det jag. Det sägs i senaste vakttornsstudium att man ska se upp för djävulens snaror. Och att djävulen är på jakt efter Jehovas tjänare. Och att det inte är säkert att hans mål är att döda dem, alldeles som en stortjänare dödar sitt byte. För hans främsta mål är att fånga dom levande och få dem att göra som han vill. När jag läser de raderna i vakttronets studieartikel ser jag en spindel som bygger sitt nät. När hon är klar väntar hon i mitten på nätet att något ska fastna i det, kanske en fluga eller nått. Flugan försöker kämpa sig loss men hinner inte först spindeln är där och lindar in henne i en väv. Så vad ska man göra för att inte lockas in i snaror och i djävlens våld. Ett sätt är att vara vaksamma, lyssna på varningar. Så som idag, skulle kanske låtit bli att elda när jag var för trött så hade inte blivit rökbrand här hemma. Tur att man vet instruktioner och kunde genomföra en handlingsplan. Men samtidigt hade jag en tanke i huvudet att jag kanske måsta larma 112. Men det gick bra med lite vädring och snabbt sätta mig ner och elda i dragluckan så att röken stabliserande sig. Så åter igen vem styr den här världen?

Inga kommentarer: