fredag 7 januari 2011

Länge sen !!

Det var länge sen jag skrev något ut  " En dag i Taget  i Al- Anon nu så jag tänkte jag skulle skriva om vad som står i går dagens och dagens referens. Det handlar lite om hur livet kan se ut för en del människor. Speciellt hos Vuxna barn och deras självförtroenden.

7 Januari
Någon har sagt ett ovänligt ord om mig. Blir jag sårad? Ja. Bör jag bli det? Nej. Hur kan jag bli kvitt mina sårade känslor? GEnom att hålla problemet ifrån mig. Låta det vara, tills jag kommit underfund med vad som ligger bakom. Om uttalandet var en vedergällning för något ovänligt jag gjort ska jag gottgöra det. Om så inte är fallet har jag ingen anledning att ta på mig något ansvar. Ska jag strunta i det hela eller se det som en utmaning?

Jag ska släppa taget. Ju mindre affär jag gör av det hela, desto fortare läker såren. Ingenting sårar mig om jag inte själv tillåter det. När jag blir sårad av någonting som händer och om inte är möjligt för mig att påverka, är det inte själva händelsen som skadar mig, utan hur jag tänker och känner inför den.

Dagens påminnelse:

Lär mig att inte ta ansvar för och lida av andra människors handlingar och reaktioner. Hur när en annan människa än står mig och hur sammanflätande våra liv än är, kan jag aldrig ta ansvar för en annan vuxen människas liv. Hans liv är inte mitt. Jag ska inte tillåta mig att oroas av någon annan. Mitt enda bekymmer är hu jag ska förbättra min livskvalitet och min syn på livet.

"Lär mig inte att på påverkas negativt av andras ord och handlingar utan istället se dem som värdefulla lärdomar och ledtrådar."

8 Januari


När alkoholisten välsignats med nykterhetens gåva, kan jag vara tacksam för de många goda följderna av förändringen: att kunna lita på att han kommer hem i tid så att familjen kan äta middag tillsammans, kunna bjuda hem vänner utan att behöva vara orolig för pinsamma situationer, klara av att betal räkningar så vi slipper skämmas.

Om jag någon gång frestas att tvivla på denna nyvunna nykterhet, ska jag sträva efter tillit. Min tillit ska hjälpa honom att bevara sin nykterhet och ge mig sinnesro.

Dagens påminnelse:

Även om mpnga problem återstår att lösa, ska jag ta tillvara det goda som nykterheten för med sig. Jag ska leva som Al-Anon lär och lita på att det ska hjälpa mig att lösa vilka problem som än dyker upp.


"Jag ber om att kunna glädjas åt det goda som varje dag i sitt sköte och inte oroa mig för morgondagen, ty den vilar i Guds hand."

Inga kommentarer: