söndag 16 januari 2011

Manipulation som maktmedel.

Jag vänder åter tillbaks till mitt förflutna. Det är ett år sedan nu, ett av mina värsta år sen många år tillbaks. Förstod aldrig, men efter ett att jag börja känna min nuvarande man fick jag tillbaks de gamla minerna igen. Det var så svårt att ta sig igenom allt igen, gå tillbaka till tiden då man gick i skolan.
Den kille jag var eller hade varit med förstörde mig gång på gång genom att manipulera mig totalt och sa en massa som fick mig att tro på allt han sa. Tills jag insåg vem han var. Så fort jag hade en annan gick han emellan och så det tog slut med den jag var med.

Detta hände mig nu igen för snart ett år sen och jag var helt maktlös. Jag älskade verkligen denna underbara, mysiga skåning men bakom allt lurade även en annan kille, som ville få mig att tro att min man var en bedragare och att jag skulle ångra mig om jag tog honom hit. Den här killen lyckades verkligen att manipulera inte bara mig utan en del andra folk kring sig. Eftersom han tog hjälp av andra vänner, fick dem att sända sms till min man och allt tog slut.

För att förstå allt hängde ihop var ajg tvungen att gå igenom mina gamla dagboksanteckningar och fann mönstret. Den här killen hade verkligen många karaktärsdrag och var många personer samtidigt. Ena stunden var han snäll och mysig, en annan stund var han som ett ja jag vet inte ond inkräktare på privat mark. Så höll det på dag ut och dag in tills jag tog hit en äldre kvinna och fick se hela eländet.

Efter det fick jag tillbaks mitt Skånehjärta och jag fick honom hit till mig. Men vägen var lång och jag sa på skype till den där killen att Skånehjärtat skulle upp hur än han protestera och hävde ur sig en rad otrevliga ord. En kompis som satt bredvid mig blev oerhört ledsen, för sen när jag och min bror och den här kvinnan skulle åka ner till den här killen fick jag obehagliga sms av min kompis som sa att han hade rätt. Hon sa att hon var usel och en stor alkoholist och att hon skulle dö som en alkoholist också.

Jag kunde inget göra bara satt där på passarerarsidan och stirra på min mobil. Jag var rejält förbannad när jag väl kom ner och fick enormt ont i magen och panik. Var skitförbannad, hur en människa kunde bära sig åt på det här sättet.

Det här med att vissa barn, särskilt tonåringar inser att de har möjlighet att manipulera är oerhört identetetskränkande. Dessa barn och tonåringar förstår inte att det kan vara skada för andra människor. Barn lär sig snabbt att de har makt över vissa situationer i livet och använder denna vetskap till sin egen fördel.

Speciellt är detta vanligt bland barn och ungdomar som växer upp i alkohol och drogmissbrukarhem. Där de kan manipulera alkoholisten (även vuxna barn) under personlighetsförändringar, ångest eller blackouter.
Det är svårt att få myndigheterna att agera. Det är oftast när skadan redan är skedd som samhället får
ta konsekvenserna inom skolan, i psykvården, hos socialtjänsten, hos polisen eller i domstolen. Därför är det viktigt att i preventivt syfte skaffa sig kunskap om påverkan och manipulation, om det utmärker ett sunt eller ett sjukt ledarskap.


Barn manipulerar inte bara alkoholisten och vuxna barnet utan använder också likande taktik mod den medalkoholiserade personen. Man måste också förstå att medalkoholisten har utvecklat skuldkänslor, eftersom han/hon vet att barnen lider av bristen på verkligen uppmärksamhet.

Bristen på den här uppmärksamheten kommer från alkoholisten eftersom denne är så upptagen med att dricka och samma brist på uppmärksamhet förmärks hos medalkoholisten, eftersom han eller hennes uppmärksamhet är riktad mot alkoholisten och de problem som drickandet vållar.

Barn är barn och man kan vönta sig att de skall vara manipulativa som normal del av att växa upp, men om man handskas konsekvent manipulationer på en rimlig nivå.

Det här jag jobbar med är väldigt svårt och man måste lära känna personen väldigt väl för att hitta sådana här karaktärsdrag.

Kände en kille som var från början väldig skum. Han frågade mig helt plötsligt i ett mail om han fick pengar för att han var skyldiga en massa spelare pengar. (Inga riktiga pengar) Jag tog kontakt med en moderator som var ansvarig för spelet och hon sa till mig att inte ge honom pengar. Så jag frågade den här killen om jag fick hans mobilnummer och ringde upp honom. Det sluta med att han manipulera mig att låta han spela på mitt konto och det sluta med att både han och jag blev låsta.

Efter ett år att jag hade skapat ett nytt konto kom jag i kontakt med honom igen och det visade sig att han hade tagit över en annan spelares konto. Eftersom jag visste vem den spelaren var så skrev jag till honom och sa: ” Jaha är det dig jag ska gratulera på födelsedagen nu eller är det den rätta?”
Han bara: ” Ööh..va..nej men jag kan framföra det till honom.”

Senare när en kompis till mig registrerade sig på spelet blev det verkligen kul eftersom jag visste väldigt mycket om den här killen, Hon sände mig ett mail med texten: ”Hanär kapten.” då hade den här killen haft uppått 4 – 6 konton, öppnade eller låsta.

Hur som helst fick jag den här killen låst genom en dåvarande moderator.

Det här är väldigt svårt när man jobbar med människor på internet. Man måste se till att spara all information om såna här personer, gå tillbaka och läsa om och om igen och få en sammanfattning hur han/hon skriver. Även måste man vara uppmärksam på när man träffar personen utanför internet.

Just nu jobbar jag på ett likande fall och det är svårt att få moderatorer att reagera, Det är så man får is i magen att man själv blir rädd att man låser sig själv till slut.

Manipulation kan ge väldigt stor skada om det råkar komma i fel händer och kan vålla skada hos en annan. För skulle du sända ett fel sms, fel mail till någon person som kanske redan mår dåligt. Vad tror du då det skulle hända? Jo. Personen du sänder medlandet till kanske tar det på allvar och kanske tar sitt liv eller skadar sig på andra sätt. Vem bär då skulden? Var det den som sänder meddelandet eller var skulden hos den som fick meddelandet. De svar får man aldrig veta av den personen som begick självmordet.

För att få kunskap såna här krävs ibland kurser.
På sidan Löfgrens analys ab hittar du mer information om just manipulation: www.lofgrensanalys.se

Inga kommentarer: