söndag 9 januari 2011

Uppbygger !!

Jag håller just nu på att skriva ner om fjärde steget i Terence T. Gorskis bok Att förstå De tolv stegen.

Det är inte många som klarar av att ta sig till fjärde steget. Jag tjatar väldigt mycket med det här med de tolv stegen med min man. Och ja det är svårt när man inte vill ta del av stegen och lära sig att uppfatta saker och ting i sin omgivning.

Vissa människor säger ofta: " Jag har inga alkoholproblem." När man tar upp det här med AA:s tolv stegen. Jag brukar svara dem: " Nej det kanske du inte har men du har andra problem som gör att du kanske tänker som en alkohlist."

Ta tex Alex 39 år. Han var rejält illa ute. Hans hälsa bar uselt och han mådde rejält skit. Anledningen var att han drog på sig alla andras problem och sket i sitt eget. När hans bästa kompis bad han dra åt helvete, fatta han inte ett skit om varför.
Alex fru reagerade och frågade gång på gång vad som hade hänt svara Alex: " Inget eller skit samma"

Frun sa till honom.. " vad då skit samma? du är ju helt knäckt, vad har hänt ?"
Alex ville inte prata, men efter ett tag när frun hade messat honom ett par gånger så kom sanningen fram om att hans bästa vän hade bett honom fara åt helvete och anldeningen till det. Frun sa till honom: " Det enda du kan göra är att prata med honom, och försöka reda ut det. så länge du sitter här och tycker synd om dig så kommer du inte långt. "


Mycket av det här med tolv stegen handlar inte bara om alkohol och droger. Det handlar mycket om självförtroende. Har man inte det så är det svårt att börja ta stegen till ett tillfrisknande. Ofta handlar självförtroende om förnekelsen om sig själv. Förnekelse att inse att man har ett problem och ta tills sig problemet för att lösa dem själva.

Har man svårt att lösa dem så får man ta hjälp utifrån, nära vän, släkting, eller nån på beroendemottagningar runt om i landet.

Visst det är svårt jag har själv varit där. Svajat på första trappsteget. Men när jag väl kom över och börja inse att det var inte mig det var fel på utan på den som satt mig i eländet.

Jag styr inte alkoholisten, det gör han själv, jag får inte han att dricka det är hans eget val. Jag kan heller inte förändra honom, det är han själv som måste göra det.

För nån månad sen blev jag väldigt besviken pga att min exman inte hade hade ens tagit till sig första steget och lärt sig ett skit om vad det ens handla om. Han försökte med alla medel och påstå att jag bara bråka när jag diskutera något med honom.

Det är klart man blir besviken efter alla år man delat med honom och han hade gått på AA möten eller som här uppe hetta Leva Nykter inte hade kommit ett steg närmare ett nykter alkoholist.

Steg ett: Är att inse att man har ett problem.
Steg två: Ta hjälp och prata med någon.
Steg tre: Samarbeta och hjälps åt.
Steg fyra: jobba på stegen.

Man kan säga att alla går vi igenom kriser och desas kriser har dessa steg:
Chockfasen
Reaktionsfasen
Reparationsfasen (bearbetningsfasen)
Nyorienteringsfasen

Du befinner dig i en svår chock när du tex får reda på om din bästa vän.
Reaktionen blir i följd att du blir oerhört deprimerad och vet inte vad du ska göra.
Reparationsfasen ( en så kallade bearbetningsfasen)talar om att du ska försöka reda ut vad problemet ligger någonstans.
Nyorenteringsfasen som att nu kör vi nu har jag tagit mig igenom den här soppan och vi är vänner igen.

Så det är bara att jobba på sig själva. Det lönar sig i slutändan.

Inga kommentarer: