Källa ”Att förstå de tolv stegen av Terence T. Gorski
Att göra en inventering.
Fjärde steget.
Vi föreslog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan.
Det första steget lär alkoholister att de är kemiskt beroende och att missbruket ödelägger deras liv. Det andra steget lär dem att de saknar den speciella kunskap och den styrka som krävs för att de själva ska kunna lösa missbrukarproblemet. Det tredje steget visar dem att det finns en källa till mod, styrka och hopp och en mängd praktiskt erfarenhet som kan visa på en utväg. Nu är de redo för ett fjärde steg: att lära sig hur man gör en inventering av de starka och svaga sidor man har.
Det är skrämmande att ta en ärlig titt på sig själv, kanske för första gången i sitt liv. Att företa en inventering kräver mod eftersom man upptäcker saker om sig själv som man inte vill veta. Att göra en sig själv som man inte vill veta. Att göra en fjärdestegsinventering påminner i hög grad om att lysa med ett klart ljus i en grotta. När man först tänder ljuset kan man se alla slags skrämmande ting krypa omkring därinne.
Ett lyckat fjärde steg innebär självrannsakan. Det utmanar dig att betrakta alla aspekter av dig själv. Det visar dig att du är en ofullkomlig mänsklig varelse med såväl starka som svaga sidor och att du för att tillfriskna måste avgöra vad du ska ta med dig på vägen, så att du kan bygga på dina starka sidor samtidigt som du försöker övervinna dina svagheter.
Fjärde steget är en ”moralisk” inventering. Det handlar om begreppen rätt och fel, ”bra” och ”dåligt”. Den vill få dig att svara på frågor som : ”Är mitt nuvarande sätt att leva bra eller dåligt för mig?” ”Hjälper det mig eller är det till skada för mig?” ”Är det till hjälp för de människor jag älskar eller gör det dem illa?” ”gör mina handlingar att jag växer i styrka eller att jag blir svagare i det länga loppet?”
Mina tolkningar av vad det fjärde steget säger kan sammanfattas i följande fem grundläggande punkter:
1. Du erkänner behovet av att göra en fullständig personlig inventering av såväl dina starka sidor som dina svagheter (karaktärsdefekter).
Det första som krävs är att erkänna behovet av att göra en inventering. I början av sitt tillfriskande lever de flesta människor i förnekelse. Först förnekar de att de är kemiskt beroende, därpå att deras kemiska missbruk har skadat deras liv och sedan att de behöver hjälp utifrån för att tillfriskna. De första tre stegen klarade av detta förnekande. Men nu måste de bryta en ännu mer ingrodd typ av förnekande – förnekandet av vem de verkligen är och vad de verkligen behöver för att bli lyckliga.
Missbrukare av alla slag går omkring med illusionen att ”Jag mår fint och alla andra är knäppskallar”. Oavsätt vad som går snett finns det alltid någon annan att lägga skulden på. Fjärde steget lär dem att de måste sluta lägga skulden på andra och börja ta ansvar för sina egna handlingar och konsekvenserna av dessa. Om de har problem med att förbli nyktra beror det på att de gör något som inte fungerar. Problemet är att de inte vet vad det är de gör som saboterar deras nykterhet. Det krävs ett grundligt fjärde steg för att räkna ut det.
Tolvstegsprogrammen vill att du ska lära dug ur du skiljer ditt missbrukarjag (de alkohol – och drogrelaterade tankarna, känslorna och beteendena) från ditt nyktra jag ( dina nykterhetscentrerade tankar, känslor och beteenden). Men varje tolvstegsprogram har sitt eget språkbruk. I det mesta tolvstegslitteraturen kallas missbrukarjaget egot. Varje fång jag hör eller läser ordet ego ersätter jag det med ordet missbrukarjaget.
Syftet med fjärde steget är att få luften att gå ur egot eller med andra ord att få luften att gå ur missbrukarjaget. Missbrukarjaget utmärks av grandiositet (folk som missbrukar har en känsla av att de är förmer eller bättre än alla andra) och självupptagenhet (de inbillar sig att de är centrum i universum, och (de finns inte stort utrymme för andra eller något annat). Denna grandiositet och självupptagenhet blir ofta tydlig när man genomför ett fjärde steg. Det här är ett exempel på en inventering genomförd av en storvulen alkoholist som bara hade varit nykter i tre veckor.
”Min styrka är: tolerans mitt bland alla dessa idioter och knäppskallar jag är tvungen att samarbeta med. Min svaghet är: min oförmåga att få dessa människor att leva sina liv på rätt sätt, det sätt Gud avsåg att de skulle leva på mitt sätt!”
Många alkoholister lider av ett annat problem. De vacklar mellan grandiositet (då de tror att de är bättre än alla andra). Fjärde steget syftar till ödmjukhet. Det ska visa dem vilka de i själva verket är, både när det gäller deras starka sidor och svagheter. Sedan kan de bygga på de starka sidorna medan de arbetar på att övervinna bristerna.
För nykomling är det nästintill omöjligt att genomföra ett grundligt och meningsfullt fjärde steg. Kanske kan den som befinner sig på ett tidigt stadium av sitt tillfriskande lära sig vad inventering är och hur man ska göra den, men de flesta av de inventeringar jag har sett som genomfördes inom de första tretio dagarna av nykterhet har inte varit några fjärde steg alls. De är första steg i förklädnad.
När du genomför det första steget gör du en lista över de problem som direkt orsakades av ditt missbruk. Denna lista beskriver vanligen vad som hände dig på grund av ditt missbruk. Första steget riktar in sig på de problem som förorsakas av berusning och abstinens. Det tvingar dig att betrakta följderna av dina missbrukarcentrerade livsstil. En fjärdestegsinventering går längre än så. Den ställer frågorna: ”Vad är det hos mig som gör att jag blir missbrukare? ” och ”Vad är det jag tar med mig in i tillfriskandet som gör att jag kommer at ta återfall?”
Fjärde stegets syfte är att komma underfund med vilka karaktärsfel som förorsakar smärta i nykterheten. Karaktärsfel är i själva verket en kombination av fyra beståndsdelar. Felaktiga föreställningar, automatiska irrationella tankar, plågsamma känslor och självdestruktiva beteenden.
Felaktiga föreställningar är föreställningar om oss själva, andra människor och världen som vi tror är sanna men som i verkligheten är falska. Många människor som håller på att tillfriskna gör till exempel misstaget att tro att de är förlorare. Eftersom de i grund och botten ändå är förlorare, varför ska de då försöka? Hur hårt de än arbetar på sitt tillfriskande kommer de till slut att ta sig ett återfall. Varför? Därför att det är det som förlorare gör.
Felaktiga föreställningar ger upphov till automatiska irrationella tankar. När saker och ting händer oss dyker plötsligt gamla tankar upp i huvud, vilka tillåter oss att skänka mening åt det som sker. Men om ens tänkande lider av en felaktig föreställning återspeglar de automatiska tankarna ett oriktigt sätt att betrakta saker och ting.
Låt oss säga att du felaktigt tror att du inte duger något till och så blir någon förälskade i dig. Vilak slags tankar kommer att snurra i ditt huvud? Det är inte otänkbart att du då skulle fråga dig: ” Vad är det för fel på den här personen? Jag duger verkligen inte något till. Att han eller hon älskar mig innebär att den personen måste ha ett rätt dåligt omdöme.”
Låt oss anta att du har ett problem. Kanske dyker följande tanke automatiskt upp i ditt huvud: ”Varför bryr jag mig? Jag är ändå en förlorare! Hur jag än gör kommer saker och ting ändå inte att ordna sig.”
Om någonting bra händer kanske du tänker: ”Vad är det som är fel nu då? Det stämmer inte. Bra saker händer inte mig. Det är bara en tidsfråga innan jag strular till det igen.”
Sådana irrationella tankar ger upphov till plågsamma känslor. Vrede, ilska. Skuldkänslor, nedstämdhet och ängslan är alla vanliga symtom på ett karaktärsfel men inte lyckats göra något åt. Det irrationella tänkandet och de plågsamma känslorna driver individen till okontrollerbara självdestruktiva beteenden. Dessa beteenden ger upphov till problem, och problemen kan sedan användas som bevis för att hans eller hennes ursprungliga felaktiga föreställning trots allt var riktig.
Smärtan förorsakas både av irrationellt tänkande och självdestruktivt beteende. Problemet är att de flesta av dessa tankar och beteenden är automatiska och omedvetna. Men gör sig skyldig till dem utan att tänka. Det enda du vet är att det gör ont, men du vet inte vilka tankar och beteenden som får det att göra ont.
För att genomföra ett fjärde steg måste du ha uppnått en viss tids nykterhet eftersom det tvingar dig att granska allvarliga personliga problem, och det gör ont. De flesta missbrukare har utvecklat en vana att fly smärtan genom att dricka eller använda droger. Om du tar det fjärde steget alltför tidigt i ditt tillfrisknande kan smärtan när du blir medveten om dina karaktärsfel ge upphov till ett starkt begär att använda alkohol eller andra droger för att lindra smärtan. Därför är det lämpligt att ha kommit en bit på väg i tillfrisknandet innan du börjar gräva fram en massa smärta med hjälp av ett fjärde steg.
När de Tolv Stegen skrevs numrerades de. Det finns ett skäl till att steg fyra är steg fyra! Innan du ger si i kast med fjärde steget ska du arbeta med första, andra och tredje steget. Innan du börjar gräva fram dina karaktärsfel måste du ha accepterat att du är alkoholist (kemisikt beroende) och att du är tvungen att avstå från alkohol och alla andra droger. Du måste också lära dig be om och ta emot hjälp från andra som vet mer om tillfrisknandeprocessen än du.
Fjärde steget uppmanar dig att ta reda på dina starka och svaga sidor som person och identifiera de svagheter som gör dig så olycklig att du antagligen kommer att dricka och använda droger i framtiden. Dina karaktärsfel blir uppenbara för dig först i samband med att du försöker leva ett nyktert liv. Det är livet i nykterheten som gör ett fjärde steg nödvändigt. När du missbrukade kunde du lätt hantera den smärta som dina karaktärsfel förorsakade dig. Det var bara att svälja något för att få lindring en drink, en tablett, ett utbrott av tvångsmässig aktivitet och smärtan försvann tills vidare.
Om du inte gör en inventering för att identifiera och förändra dessa destruktiva mönster dröjer de kvar och har en benägenhet att förändras. Under riden abstinensen växer denna smärta, och den ger inte med sig. Om du inte kan komma underfund med de specifika tankar, känslor och beteenden som är boven bakom den smärta du känner kommer det bara att bli värre. AA kallas dessa destruktiva tankar, känslor och beteenden för ”karaktärsfel”. Psykologer talar om ”personlighetsproblem”. Bakom varje karaktärsfel döljer sig felaktig föreställning om den egna personen, om andra och om världen. Du känner till sanningen, eller åtminstone ”sanning som du ser den”. Du tror faktiskt att du har rätt när du när du i själva verket har fel. Du har gjort ett misstag i din bedömning av dig själv och andra och du vet inte ens om det.
Varför är somliga missbrukare grandiosa? Därför att de periodvis, i sitt innersta, verkligen tror att de är bättre än alla andra. Varför misshandlar och ser ser de ner på sig själva vid andra tillfälle? Jo, därför att en annan felaktig föreställning har aktiveras. De har växlat från att en annan grandiositet till självömkan, och nu tro de uppriktigt att de är mindre värda än alla andra runt omkring dem.
Varför är alkoholister under ett tidigt stadium av sitt tillfriskande benägna att isolera sig från andra människor? Några gör det därför att de verkligen troratt folk inte kan tycka om dem. Andra gör det för att de faktiskt tror att andra människor har lite eller ingenting att erbjuda.
Det är därför du måste företa en djupgående inventering! Du måste avslöja dessa felaktiga föreställningar. Du måste komma underfund med hur de felaktiga föreställningar är beskaffade som driver dig till irrationellt tänkande och självdestruktivt beteende. För att åstadkomma detta måste inventeraren vara grundlig och oförskräckt. Den grundliga inventeringen gör du genom att ställa kritiska frågor som för upp dina felaktiga föreställningar om dig själv, andra och ditt liv till ytan. Därför måste du uppriktighet. Det finns ingenting som är lätt i fjärde steget. Följaktligen undviker många att ta detta steg eller också gör de det ytligt när de väl gör det.
Jag har känt många människor som har varit nyktra i fem till tio år som på ett ytterst ”kreativt” sätt lyckats undvika att ta det fjärde steget. När man frågar dem om saken säger de: ”Tja, jag har gjort det i huvudet.” När man frågar dem: ”Har du skrivit ner det?” svarar de nej. Och om man frågar dem: ”Har du tagit fram en frågelista?” säger de: ”Nej men jag har god allmän uppfattning om vem jag är.” Om man översätter från förnekandets språk betyder detta: ”Nej, jag har inte tagit något fjärde steg, men jag vill inte medge det!”
Ett grundligt fjärde steg leder inte till någon allmän uppfattning om vem man är. Istället vet man exakt vem man är, vad man gör och varför man gör det. Ett bra fjärde steg får dig att tänka på de saker du inte vill tänka på. Det tvingar dig att ställas inför skrämmande och pinsamma aspekter på dig själv. Under ett grundligt fjärde steg upptäcker de flesta människor att de är nyktra. Fjärde steget hjälper dig in i nykterheten.
2. Du erkänner och övervinner det förnekande och de ursäkter som hindrade dig från att fullfölja denna inventering.
Detta är nästa uppgift. Du övervinner inte ditt förnekandeproblem helt bara för att du erkänt att du är kemiskt beroende. Förnekandet följer de flesta tillfriskande människor in i nykterheten; den enda skillnaden är vad ditt förnekande handlar om. När du använder droger förnekar du ditt kemiska missbruk. När du är nykter förnekar du de karatärsfel eller personlighetsproblem som kommer att leda till att du börjar dricka igen. Detta förnekande är omedvetet. Du säger själv i dag: ”Jag tror jag ska vägra reflektera uppriktigt över själv idag!” du fortsätter helt enkelt att tänka som du var då du drack. Du vägrar att undersöka eller förändra de uppfattningar, attityder, värderingar och tankar du hade i missbruket.
För att förstå hur förnekandet kan vara omedvetet kan du tänka ett ögonblick på hur du andas. För det mesta är anledningen en omedveten process. Man gör det hela tiden men tänker knappast på det. Det har blivit en vana. Det enda gång man tänker på det är när det inte finns tillräckligt mycket luft.
På samma sätt förnekar du ständigt en stor del av din verklighet. Denna gång lägger du märke till ditt förnekande är när de saker du förnekar kommer upp till ytan och vållar dig smärta. Och när det händer vill du att smärtan ska försvinna. Du vill känna dig bättre utan att vara tvingen att tänka bättre, handla bättre eller ha en bättre relation till andra människor. Jag vill må bättre just nu, på en gång. Jag vill ha något annat som kan göra samma sak för mig som mina droger brukade göra. Vad gör alkohol och droger? De vill känna dig bättre utan att tvinga mig att tänka båttre, handla bättre eller ha en bättre relation till andra människor.
Du inser att du använder dig av förnekande, att du fortsätter att hitta på ursäkter för att slippa se på dig själv uppriktigt. En av de mest utbredda formerna av förnekande är att ta sin tillflykt till tvångsbeteenden. För att stänga av känslorna äter du för mycket, arbetar för mycket, konsumerar en massa koffein eller röker en massa cigaretter.
Under ett antal år arbetade jag på ett behandlingshem där de flesta av personalen rökte. Det var lätt att se när någon besvärades av känslor – rökarna tände en cigarett, de som tvångsmässigt åt för mycket gick till cafeterian eller plockade fram en chokladkaka ur sin skrivbordslåda, de som hade arbetat som en flykt tog fram sina tabletter eller börja skriva. Ända tills du gör en fjärdestegsinventering forsätter du att kanalisera den smärta som orsakats av dina felaktiga föreställningar in i tvångsbeteenden.
Att bli redo att ta ett fjärde steg är svårt. Du vet att du borde göra en inventerin, men trots att du vet detta gör du motstånd. Hur kommer du förbi detta
3. Du väljer en kunnig och erfaren person (en AA- sponsor, en andlig eller annan rådgivare) som kan hjälpa dig under inveteringsprocessen.
Jag tror att detta är absolut nödvändigt. Försöker du raka dig eller göra make-up utan spegel? Nej, du behöver feedback. Om du tänker ändra ditt fysiska yttre behöver du ett redskap som ger dig en återspegling som gör dig fysiskt synlig för för dig själv- om du försöker förändra dig psykologiskt och andligt, behöver du en spegel som göt dig psykologiskt och andligt synlig för för dig själv. Jag kallar detta för ”psykologisk synlighet”. Den uppnår du bara i den återspegling som kommer till stånd genom att andra personer är absolut uppriktiga mot dig. Därför behöver du en mentor, en sponsor eller en andlig eller psykologisk rådgivare för att hjälpa dig ta det fjärde steget. Denna rådgivare kan inte göra inventeringen åt dig; vad hon eller han gör är att hjälpa dig lära dig hur du ska göra den själv-
När du väl utsett den person som ska hjälpa dig att utforma inventeringen, är det dags för nästa fas.
4. Du gör upp en lista med frågor om dina starka och svaga sidor som ska användas när du fullföljer inventeringen.
Denna frågelista blir en vägledning som du använder när du fullföljer inventeringen. För att vara grundlig måste du ha en metod eller ett system. En mängd handböcker finns tillgängliga. Haxeldenkatalogen från Hazelen-stiftelsen i Minnesota räknar upp en mängd handböcker för att genomföra ett fjärde steg. (I Sverige brukar behandlingshem enligt Minnesotamodellen ofta tillhandahålla frågeforumulär; övers. anm.= AA:s Tolv Stegsbok räknar i fjärde steget upp en rad frågor som kan vara användbara.
Ingen uppsättning frågor som ska besvaras i ett fjärde steg är mer korrekt än någon annan. Exakt vilka frågor du ska använda med din sponsor eller andra vägledare. Någon annan måste hjälpa dig att fråga: ”Vilka områden behöver jag undersöka?”
Så du tar en titt på handböckerna för inventeringen. Du tar till dig det som stämmer på din situation i medvetande om att olika människor har olika problemområden som behöver stå i centrum för deras fjärdestegsinventering. Varje individ måste själv utforma den inventeringsguide som leder honom till att upptäcka sina karaktärsfel.
5. Du fullföljer inventeringen genom att skriva en lista över dina starka och svaga sidor.
Du börjar med att ta reda på dina starka sidor och skriva ner dem. Vad har du för tillgångar? Vad har du som talar för dig som kan utgöra en grund för ditt tillfriskande? Därpå identifierar du dina personliga svagheter och skriver ned dessa. Vilka är dina negativa sidor? Hur ser de karaktärsfel ut som troligen kommer att göra dig olycklig i din nykterhet? En person uttryckte det på följande sätt: ”För att komma underfund med mina karaktärsfel måste jag fråga mig varför jag forsätter att uppföra mig som ett fyllo trots att jag nu är nykter.”
Det är av största vikt att skriva ner det fjärde steget. Om du inte skriver ner det har du i själva verket inte genomfört det. Genom att skriva en tydlig lista över dina starka och svaga sidor tvingas du att konfronteras med dig själv. Du tvingas skriva ner en bedömning av dig själv i svart på vitt, att lösa den och att vidta förbättringar. Själva skrivprocessen tvingar dig att börja se dig själv som andra ser dig. Om du begränsar dig till att bara tänka på dessa saker kan du lätt undvika dem och smita undan; du tvingas att konfronteras med vad du har skrivit.
När du genomför ett lyckat steg skriver du ner hemligheter som du aldrig har berättat för någon annan, hemligheter som du inte vill ska bli allmän egendom. Om du inte tycker att det skulle vara obehagligt at dela med dig av din skriftliga inventering till i princip vem som helst har du troligen inte lyckas ta reda på dina mera allvarliga fel. Men om däremot en känsla av fasa uppstår i ditt inre medan du skriver och du blir nervös för att någon ska hitta resultatet av din inventering och läsa det, då genomför du förmodligen ett verkligt meningsfullt fjärde steg.
När du arbetar med en ”moralisk” inventering är syftet att fastställa ”den exakta beskaffenheten av dina fel”, inte att göra en lista över alla felsteg du gjort dig skyldig till i ditt liv. Till exempel har många människor djupa skuldkänslor över sitt sexuella beteende och tar dessa med sig in i tillfriskandet. Om du under ditt fjärde steg skriver: ” Först hade jag ett förhållande med Elisabeth och sen ett med Eva”, så är det en bekännelse, inte ett fjärde steg.
Det skulle vara till större nytta att säga så här när man gör ett fjärde steg: ”Det finns något inom mig som driver mig att vara promiskuös.” Du sak skriva ner beskaffenheten av ditt fel, inte de specifika detaljerna.
”Ja, jag stal en klocka i torsdag och en plånbok i fredags och sen en uppsättning manschettknappar i lördags.” Är det fjärde steg? Knappast. ”Det är något som tvingar mig att bli en tjuv. Jag har något karaktärsfel som tvingar mig att stjäla.” Du måste identifiera detta karaktärsfel – beskraffenheten av dina fel.
”Jag ljög för mitt barn i lördags, för min fru i söndags och för min chef i måndags. Och jag kommer aldrig att ljuga om det här igen.” Är det detta som är väsentligt? Knappast. Nästa gång kommer du att ljuga om något annat. Vad frågan i själva verket gäller är att du lider av något slags karaktärsfel som tvingar dig att ljuga, och det är detta grundläggande karaktärsfel som bör vara målet för ett lyckat fjärde steg.
Många psykologer avskyr ordet ”karaktärsfel” eftersom de har betalt för att kalla dem ”personlighetsproblem”, men de talar om samma sak. Ett karaktärsfel är ett personlighetsproblem som är sammansatt av automatiska irrationella tankar, känslor som inte går att kontrollera och självdestruktiva beteenden.
Karaktärsfel verkar på fem nivåer. Nivå ett är situationsnivån. Vilka situationer driver ditt problem dig in i?
Den andra nivån är beteendenivån. Vilka beteenden hos dig driver ditt karaktärsfel fram?
Det tredje nivån är tänkandet. Vilket irrationella tankar ger ditt karaktärsfel upphov till?
Den fjärde nivån är känslorna. Vilka okontrollerbara känslor och emotioner uppkommer?
Den femte nivån är felaktiga föreställningar. Detta är det grundläggande karaktärsfel som ger näring åt hela problemet. ”Vari består den felaktiga föreställning, den grundläggande missuppfattning som ligger i botten av ditt värdesystem och som får dig att bete dig på det sättet?” Det är dessa felaktiga föreställningar du letar efter vid en grundlig fjärdestegsinventering.
Till exempel: varför skulle du vara tvungen att vara sexuellt promiskuös? Låt oss undersöka de nivåer på vilka detta karaktärsfel verkar. På situationsnivån är du ute och raggar. Du försätter dig själv i situationer där då är bland folk som får dig att tända. Någonting inom dig tvingar dig att uppföra dig annorlunda och du ändrar ditt beteende genom att börja flörta. Sedan sätter ditt irrationella tänkande igång: ”För sjutton. Det skulle vara fantastiskt om han/hon ville gå i säng med mig! Jag skulle bli en bättre människa och alla mina problem skulle försvinna!” Sedan kommer känslorna. Den eventuella risken och äventyret får adrenalinet att sjuda och du blir upphetsad. Dina sexuella fantasier sätter fart på könshormonerna. Vad ligger under allt detta? Det skulle kunna vara åtskilliga i grunden felaktiga föreställningar. En vanlig sådan är: ”Om jag gör tillräckligt många erövingar kommer det att göra mig till en riktig man (eller en riktig kvinna)!” Denna föreställning är felaktig därför att det att vara en riktig man eller kvinna snarare har med karaktären att göra än med det sexuella beteendet. Andra drivs av en annan felaktig föreställning: ” Att många sexuella förbindelser kommer att lösa mina problem.” I själva verket gör de flesta människor erfarenheten att promiskulös sexualitet skapar långt fler problem än den någonsin löser. Andra tror felaktigt att sex med många olika partners på något sätt kan få dem att känna sig som hela människor. Eller också tror de felaktigt att om de bara kunde finna den rätta kärlekspartnern skulle allting i livet plötsligt lösa sig.
För många är det en omvälvande upplevelse att ta det fjärde steget för första gången – en upplevelse av fruktan och mod, smärta och befrielse, tvivel och absolut tillit. För att det fjärde steg blir en halvmesyr kommer du inte att ha någon större personlig nytta av det. ”Det gör ingen nytta om det inte gör ont!” Om du är villig att göra en fullständigt ärlig inventering kommer du inte bara att känna smärta utan också att finna en fantasisk källa till lättnad på lång sikt.
Saker att komma ihåg.
När du genomför det fjärde steget innebär det att du:
1. kommer till tro på att du måste göra en personlig inventering av dina starka och svaga sidor.
2. Övervinner det förnekande och ursäktar som hundrade dig att fullfölja denna inventering.
3. Väljer en kunnig och erfaren person (en AA.sponsor, andlig eller annan rådgivare) för att bistå dig under inventeringsprocessen.
4. Ställer upp en lista med frågor beträffade dina starka och svaga sidor som ska användas då inventeringen fullföljs.
5. Fullföljer inventeringen genom att skriva en lista över dina starka och svaga sidor.
2 kommentarer:
Tack, fin och nyanserad hjälp att förstå och genomföra ett bra 4:e steg.
Du kan söka mig här om du vill. Också jobbat i beh. och 12stegs-programmet 👊👊☕☕https://www.facebook.com/Jack.Daniel66
Skicka en kommentar