lördag 23 juli 2016

Saknader ni detta !!!

Saknar ni mina inslag om " En dag i taget i Al-anon "??

Här kommer en passande del som jag ska skriva ner för er läsare.

Dagen den 23 juli.

När min själ är i uppror och mina tankar mal och mal och jag fösöker tala förnuft med mig själv, kan det vara bra att ha en enkel fras att kunna stoppa tankegången. Ett slagord ger lugn och sinnesro, tell exempel: " Gör det enkelt."

Förmodligen finns det ingenting jag kan göra just nu -- denna minut, denna timme, denna dag -- för att lösa problemet som tär på mitt sinne. Vad tjänar det då till att jag pinar mig själv ?

Jag måste sluta söka lösningar och förklaringar och inte älta mina bittra tankar om och om igen, tills jag mår fysiskt illa. Jag ska avsluta mitt sinne och befria mig från förvirring genom att hålla en enda enkel fras i minnet medan jag väntar på tecken och vägledning från Gud.

Dagens påminnelse.

Mina bekymmer är ofta så invecklade att ingen människa kan reda ut dem. De exixterar kanske rent av endast i mina förvirrade tankar. När jag hamnar i ett sådant dödläge och eriner mig att göra det enkelt, kommer jag återfå fattningen.

"Under dina vingars skugga
skall min tillflykt vara
tills min plåga är förbi."
* (Book of commmon Rryer.)
* Engelsa kyrkans bön - och ritualbok.)

Mina egna ord:
 Tänkte på detta inslag ur boken En dag i taget i al-anon. Att jag under min vistelse i Gävle på psykratin där såg mig som en burk med lock. Eftersom jag genom åren fått tagit en del skräp till höger och vänster. När så burken blir så full att locket inte går att stänga rinner det ut. Och det är då jag blir som jobbigast.

Samma dag som jag fick min Pstd diagnos frågade jag läkaren rakt ut om en sak jag länge velat få svar på.

Frågan var: När man har detta jag nu fått svar på är det då då möjligt att man kan gå så långt att ma näst intill vill kunna döda någon ?

Hon läkarn sa: Det händer.
Tack svarade jag och tog upp en händelse som jag fick näst intill panik över tidigare under dagen. Det var i mitt gamla hus. Och det var väl si så där slutet för mitt och ex och mitt äktenskap. Hur som helst så hade jag fått veta att min exman hade en ryslig hög mobilräkning och det var jag som skulle dra strået till stacken och prata med honom om det.

Han blev så arg på mig att han knuffa omkull mig i soffan och bröt sönder sin mobil mitt framför mig och kasta delarna på mig och gick ut i köket. Jag efter och tryckte upp honom mot köksbänken och hota honom med en skruvmejsel. Därefter så gjorde jag stryptag på honom och sa " Jag ska göra precis som du gjort mig om inte värre." Gubben blev näst intill blå tills jag släppte taget och han rusa ut och jag efter som ett argt bi och kastade hästskor som låg på backen. Han sa något om att jag hade blivit tokig.

*****************************************
Att det blev så fanns många anledningar till. Dels sexuellt ofredande, misshandel, och allt som mitt ex gjorde på mig. 

Inga kommentarer: