fredag 23 september 2016

Alkohol och bilkörning

Med alkohol i kroppen kan rejäla saker hända om man sätter sig i en bil och ska köra och samtidigt äter antidepressiva mediciner.

" En singelolycka inträffade tidigt på onsdagsmorgonen i Xxxxxxx. En personbil körde av vägen och voltade.

En personbil körde av vägen vid Xxxxxxxxxxvägen/Cccccccvägen vid klockan 5.30 på onsdagsmorgonen. Bilen ska slagit i banken till gång- och cykelvägen och därefter ha slagit runt.

– Bilen körde av vägen, voltade och blev liggande i diket. Föraren hade tagit sig ur bilen själv när vi kom fram, säger Xxxxxx Vvvvvv, insatsledare vid räddningstjänsten.

Föraren, en man i 30-årsåldern från Xxxxxxx, lades på en spineboard för att stabilisera rygg och nacke. Han fördes sedan med ambulans till Aaaaaaaa sjukhus för vård. Han misstänks nu för rattfylleri, alternativt grovt rattfylleri och olovlig körning.

Efter olyckan arbetade räddningstjänsten med att sanera vägbanan. Under arbetet var det begränsad framkomlighet på platsen."

Med skador som framkom på bilen har föraren haft en rejäl tur att komma undan med lindriga skador

Eftersom det verkade hamnde på bromsspår att det gått över 100 km i timmen. Och bilens bromsar låste sig. Så bilen först volta med framdelen ner i asfalten snodde runt och hamnade på bakdelen ned i asfalten och sedan slå runt igen på samma sätt och  slutligen hamna på tak. Där efter glidit cirka 100 meter ner mot slänten och blev liggandes mellan två björkar.

Att jag vet detta är för att jag själv sett både bilen och även där det hände.
****************************************************************************

En liknade berättelse hände för ett antal år sen. " En medelålders man körde bil med mycket stora mängder alkohol i kroppen. Han kom in i en kurva och tappade kontrollen över bilen Och volta runt ner i diket och hamnade slutligen på taket. Föraren kom undan med lindriga skador och fick både böta och indraget körkort i ett år.

***************************************************************************'
Så med alkohol SÄTT er aldrig i en bil berusad och skulle ni äta antidepressiva mediciner, känn efter före hur du/ni känner er före. Känner du/ni på er att det inte går att köra bilen såg då till någon granne eller någon nära anhörig ifall den kan köra bilen.

Detta har även hänt mig för ett antal år sen. Jag och två vänner som jag bodde hos skulle ner till Hälsingland pga att min syster hade avlidit dagen innan. Och vi skulle köra bil hem. Jag kände av att jag inte kunde ha kontrollen över bilen och bad min manliga vän ta över ratten. Dock saknade han körkort. Och vi hade en nödplan ifall vi blev stoppade efter vägen och det var mitt hälsotillstånd. Och att vi var på väg hem. Som tur var mötte vi inte någon polis och vi kom hem. Jag kände det att hade jag fortsatt köra så hade det blivit att det vi förmodligen hade krockat.


Inga kommentarer: