torsdag 1 september 2016

Al-Anon en dag i taget

1 september
När problemen hopar sig och genomsyrar våra tankar, blir vi isolerade och upplever en intensiv ensamhetskänsla.Vi kanske anförtror oss åt vänner, men innerst inne känner vi att ingen förstår vad vi går igenom.
Vi avskärmar oss från världen utanför och de glädjeämnen den har att ge när vi gräver ner oss o våra problem. Ingenting och ingen har makt att beröva oss de små glädjeämnen som finns i vardagen till exempel en väl genomförd rutinsyssla i hemmet. De av oss som är lyckliga nog att ta hans om små barn, kan glömma sina problem genom att ägna kärleksfull uppmärksamhet åt dem och deras utveckling. Att iaktta ett barn är som att läsa en fascinerande och underhållande bok !

Dagens påminnelse
Jag kan ha stora problem, men om jag vill kan jag göra dem mindre smärtsamma genom att tänka på trevligare saker. Jag ska inte isolera mig med mina problem. Jag ska observera och glädjas åt det som är gott och trevligt i världen runt omkring mig.

" Låt mig upptäcka alla små glädjeämnen som finns inom räckhåll för mig och inte missunna mig den glädjen."

*******************************'*************** 
Dagens text i Al-anon påminner mig om tiden då mina barn var små och jag försökte dölja min dåvarande mans alkohol och sex missbruk. Genom att uppfostra och ta hand om våra tre gemensamma barn. Jag visade dem all min kärlek till dem, uppmärksamma deras utveckling och var med dem när de lekte.

På den tiden var jag bra på att dölja min smärta och den press jag blev utsatt för. Och visst kan det vara så i hem där man utsatts för våld att man blir bra på att spela teater inför andra i sin omgivning. Men tiden hinner ikapp oss och till slut faller även vi för händelser som utspelas i våra hem.

Inga kommentarer: