onsdag 3 augusti 2016

En dag i taget i Al-anon

Dagen är 3 augusti.

Ibland kommer jag på mig själv med att vara så engagerad i vad någon annan gör och var och varför, att mina egna tankar skapar fullkomligt kaos för en ny ärlig självrannsakan. Om jag trots denna insikt struntar i det kommer jag att bli offer för ett brutalt uppvaknade.

Jag ska inte glömma att min viktigaste uppgift är att arbeta med att förändra mitt eget sätt att tänka. Om jag ska lyckas i mina strävanden att bli en bättre människa, beror på detta. Så gör även övriga förändringar som jag lägntar efter i mitt liv.

Dagens påminnelse.
Jag kan inte förändra nånting annat än mig själv. Behöver jag förändras ? Om saker och ting går fel eller tycks gå fel, kan det bero på mitt sätt att reagera. Kan jag acceptera att ursprunget till min olycka finns inom mig själv, ger det mig en utmärkt anledning att göra något åt mig. Det är inte lätt, men belöningen överträffar vida förväntningarna.

" Min lycka kan omöjligt bero på om jag lyckas tvina fram förändringarna hos andra. Orsaken till min förtvivlan kan jag heller inte skylla på någon annan än mig själv. "

Inga kommentarer: