tisdag 7 december 2010

Dagens morgon timmar !!

Läste " En dag i taget " med Al_Anon innan jag satte mig här och så här står det:

7 December
Man trodde länge att nedanstående visdomsord var daterade 1692 och enligt legenden funna på en kyrkogård i Balitmore. I själva verket är de hämtade ur ett inspirerande verk av en moden amerikansk poet från Terre Haute i Indiana vid namn Max Ehrmann, daterade 1927. Verkets välfunna titel är Desidarata ( lat. önskemäl)

"Färdas fridfullt genom oljud och jakt, och minns den stillhet som kan finnas i tysnaden. Så långt det är möjligt utan att du utlånar dig, stå i gott förhållande till alla. Uttala dina sanningar varsamt och tydligt; lyssna till andra, även till de tröga och okunniga. Också de har något att berätta."

Dagens påminnelse:
På samma sätt som med Sinnesrobönen kan vi upprepa dessa rader varje morgon för att anslå sinnesstämningen för dagen - för att göra den till en god dag. De kan påminna oss om att vi bör vara noga med vårt eget uppförande, så som vi lär oss i Al-Anon. Allting beror på det !

" Jag ska inte låta min inre frid störas av oron runt omkring mig. Jag ska vara hövlig och tolerant samtidigt som jag värnar om min rätt att värna om min rätt att bevara min personlighet. Jag ska lyssna och uppskatta och inte döma källan utifrån hörsägen. "


Med dessa dagens resultat får mig att se bakåt på tiden då jag bodde i Östersund och börja lära känna Sinnesrobönen. försökte googla mig fram till vad som stod vid ingången till kyrkan i Torvalla men jag fann inget.
Men ja kan ta reda på det känner ju folk som bor där. Hur som hälst jobba jag mycket med sinnesrobönen. Vilket gav mig frid och lugn att kämpa mig framåt. Visst det var jobbigt att en del människor inte ville tro mig när jag sa dem sanningen om det som fick mig att ta steget. Jag menar ja är ett vuxet barn, och vi gör saker ibland som är också jobbiga. Men man är inte dum i huvudet, vi kan säga i från vi med. Så tänk på det när nån försöker trycka ner era självförtoenden det finns en väg ut även om den är svår att hitta.

Inga kommentarer: