torsdag 16 december 2010

Steget efter !!

känner att jag hela tiden ligger steget efter att skriva här. Men förr desto bättre. Men hur som hälst så läste jag Al-Anons En dag i taget för min man igår och så här stod det.


15 December

Jag håller på att lära mig vara uppmärksam på mig själv i de situationer då jag reagerar överkänsligt på det som händer mig eller sägs till mig. Om jag märker att jag att jag fortfarande förfasar mig över och lider av gamla misstag och besvikelser ska jag erkänna det och göra något åt det. På samma sätt ska jag akta mig för att ta ut morgondagens bekymmer i förväg. Hur kan jag veta vad som kommer att hända ?

Denna medvetenhet kommer av att vi studerar Al-Anons program. Det visar mig hur jag, genom att ta en dag i taget, kan komma över mina handikapp.

Jag har inga problem att klara den här dagen, om jag inte slösar energi på destruktiva känslor, om jag undviker att provocera fram gräl och låter bli att kritisera, klaga och klandra.

Dagens påminnelse:
När någonting stöt mig idag ska jag fårga mig själv: " Är detta migg problem? " - " Betyder det verkligen så mycket?"  -"År det viktigt?"

 "I dag ska jag observera mina reaktioner och vad jag frestas att säga eller göra."


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dagens text i Al-Anon lyder.
16 December:

Det finns superoptimister som tror att Al_Anon besitter en magisk formel för lösningen på livets alla problem: en timmer i veckan på ett möte och allt kommer att ordna sig.

För en familj vars hälsa och överlevnad står på spel är lösningen inte enkel, men superoptimisten håller fast vid sin illusion om att Al-Anon "fixar" alla problem. Här "fixas" ingenting, allt beror på oss själva. Inte bara på att går på ett möte en gång i veckan utan på att vi läser en hel del Al-Anon-litteratur däremellan, ständigt repeterar principerna /Stegen, Traditionerna, Begreppen, slagorden och Sinnesrobönen) och hela tiden tilllämpar det vi lär oss.


Al-Anon ger oss verkligen lösningen, men det är vi som måste använda den.

Dagens påminnelse:

Att totalt förändra vårt sätt att tänka är en enorm uppgift för oss och den kan vi inte ta för lätt på. Många tusentals  medlemmar kan emellertid intyga att detta är den mest effektiva och upplyftande metod som står till buds för att läka relationerna i en störd familj!

"Lyssna, läs, tänk och tillämpa. Det är Al-Anons uppmaning till alla som verkligen vill förändra sina liv."

Inga kommentarer: