torsdag 16 december 2010

Interjuv !!

Interjuv med min man !!
Jag är N i denna interjuv och min man är K. 

N. Hej Kristian hur mår du ?
K. Jag vet inte.
N. Jag tänkte ställa lite frågor om dina erfarenhet av missbruk och lite mer om det är okej för dig.
K. Ja det är helt okej.
N.Berätta lite kortfattat om din bakgrund ?
K.Jag är en man med ett helvete till bakgrund.
N.Varför ett helvete?
K. Jag har väst upp med en förälder som var alkohlist och en förälder som inte fanns där.
N.När började du ta droger?
K.När jag var fjorton.
N. Varför började du?
K.Det var ett sätt för att lindra smärtan inom mig.
N.Förstod du vad det skulle innebära?
K.Nånstans förstod jag, men jag tänkte inte på det.
N.Vad fick dig att sluta?
K.Min bror. Han hade precis lyckas sluta och han brydde sig så mycket om mig att han gjorde allt för mig att sluta.
N.Hur gammal var du då?
K. Arton år.
N.Vad blev konsikvencerna av att du sluta?
K.Jag sönk in i en depessioner och mådde jävligt dåligt.
N.Vad för slags hjälp fick du ?
K.Dels min bror och sen fick jag hjälp av KRIS med samtal.
N.För de som inte vet vad KRIS är, kan du berätta vad det är för något ?
K.Det står för Krimenella revansch i Samhellet och kort sagt vill dom hjälpa de krimenella i samhället och ge dem en andra chans.
N. Hur länge har du varit drogfri?
K. Nu till nyår är det två år sedan.
N.Bra jobbat. Man får säga grattis.
K.Jag bugar och bockar och takar.
N.Har du någongång försökt bytt ut en drog mot ett annat missbruk ?
K.Ha..en drog som är lika farlig som Narkotika..
N.Vilken då ?
K.Alkoholen,
N.Ajdå..varför gjorde du det?
K.Jag ville helt enkelr dämpa ångesten.
N.Men du lyckades ändå sätta gränser ?
K.Ja till sist.
N.VEm fick dig att sluta ?
K.Min fru och en av hennes kompisar.
N.Hur gör du idag för att hålla dig borta från ditt missbruk?
K.Pratar om det, är mer öppen.
N.Läser du någon form av AA-literatur?
K.Ja först och främst min frus blogg, sen när min fru inte ser på så läser jag igenom Al-Anons bok "En dag i taget".
N.Bra Kristian. Läser du tolvstegsprogram också ?
K.Ja.
N.En sista fråga. Till dem som vill sluta med missbruk har du några tips till dem att ge ?
K.Det viktigaste av allt: Var öppen. Ta den hjäp du får. Det är värt det.
N.Okej tack för visat intresse och lycka till i fortsättningen.
K.Tack.

Skulle du vilja bli interjuvad? men inte vill uppge ditt rätta namn i blogginlägger är det ok med ett annat namn. Jag uppger så fotnot som innebär att ditt namn är mellan dig och mig och är hemlighetsstämplat pga din identitet.

Inga kommentarer: