torsdag 23 december 2010

Dagens reflektioner i Al-Anon !

23 December !!
Att sätta sina mål för högt kan både leda till besvikelser och värre motgångar. Den som är perfektionsist och envis håller fast vid sina idéer om hur livet ska se ut, har ofta problem att förstå vad vi i Al-Anon menar med acceptera och frigörelse. Hon kräver för mycket, både av sig själv och av alkohlisten.

Denna tvångsmässiga strävan efter perfektion ett orealistiskt ideal kan vara ett neurotiskt symtom, lika svårt att hantera  som alkohlistens tvångsdrickande. Bagateller växer till stora problem som ökar vår förtvivlan när saker och ting inte blir som vi hade tänkt oss och hindrar oss från att acceptera livets verkliga villkor.

Dagens påminnelse
Jag ska lära mig att ge efter, lite här och lite där och acceptera istället för att göra motstånd eller driva igenom uppfattningen. Jag ska försöka uppnå en balans i min frigörelse. det innebär inte att jag lämnar alkohlisten eller slutar visa intresse för honom, utan att jag beslutar mig för att inte bli överdrivet berörd av händelser som egentligen är oviktiga småsaker.

"Om vi lugnt anpassar oss efter vad som är möjligt och uppneligt, får vi uppleva vad lycka är."

Inga kommentarer: