lördag 18 december 2010

Första steget i Tolvstegen !

Första Steget::
Vi erkände attt vi var maktkösa inför alkoholen och att vi förlorade kontrollen över våra lin. 


I första steget erkänner du inte kam kan kontrollera ditt drickande eller ditt bruk av droger och att du därför är maktlös, att du förlorade kontrollen över ditt liv. Första steget är utformat för att hjälpa alkoholister att förstå ett grundläggande och oemotsägligt faktum: Närhelst du använder alkohol (eller andra droger) kan du aldrig vara säker på hur det hur det kommer att sluta. Detta är kärnan i att ha förlorat kontrollen. Ibland dricker alkohlister måttligt utan synbara eller dkadliga effekter. Andra gånger eskalerar deras drickande utan rim och rason och de börjar agera på ett sätt som både skadar dem själva och dem de älskar.

Dessa episoder av kontrollförlust gör att deras liv blir ohanterligt och ger upphov till skam, skuld och gnagande smärta. De försöker sluta men kan inte. Så de försöker på nytt och misslyckas åter. För varje nytt misslyckande ökar skammen,  skuldkänslorna leder till förnekande, Alkohlister ljuger inför sig själva om verkligheten och de försöker ljuga inför andra. De har prövat alla sätt att sluta men inget har hjälpt. De har förlorat allt hopp. De inser att de inte kan klara detta på egen hand genom att använda de gamla tänkesätten, men de känner inte till något annat sätt. Inom AA talar man om att man når sin botten. Spriten har besegrat dem och de är berädda att sluta försöker dricka kontterat och istället prova något helt nytt.

Första steget har omarbetats för att använda i andra tolvstegsprogram. Inom till exempel Anonyma Narkomaner lyder steget: " Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen, att våra liv  hade blivit ohanterliga, "
Nyckeln till första steget består i att inse att man har ett problem och sedan komma underfund med at man har försökt alla sätt  at ta itu med problemet men att inget hjälpt. De väsentliga  är att uppge riktigt erkänna att du lärt dig göra saker  och ting. Kort sagt: "Du klarar det inte själv".

Fotnot: Detta inlägg är från boken Att förstå de tolv stegen " Så här fungerar du ditt sätt att leva ett steg i taget. # av Terence T. Gorski.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som man berättade i tolvstegen så finns det en rad andra steg också. Själv erkände jag att jag är maktlös med att kontrollera mediciner och vill gärna överdosera.  Det händer inte ofta. Varför jag gör det handlar om att jag reagerar på saker och ting och skapar oro inom mig. Kallas för deperation som leder till att jag får svåra trauman och då kommer de där jäkla medicinerna in. Vill inte men jag kan inte sluta visst jag försöker att läsa tolvstegsprogrammen men det är svårt när ma ninte har rätt sorts hjälp..

Men en dag ska jag lyckas det lovar jag. // Natta

Inga kommentarer: