Det elfte steget i AA lyder:
11.Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud – sådan vi uppfattade Honom -
varvid vi endast bad om insikt om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.

När jag började med att bearbeta mot att inte vara medberoende och mitt vuxna jag, så sökte jag i bön och meditation efter en förståelse till en alkoholist och även för vuxna barn. Sinnesrobönen gav mig ro och jag insåg tillslut att det inte var så svårt att hitta vägen ut.
Den tolfte traditionen:
11. Vår kontakt med allmänheten är baserad på rörelsens egen kraft snarare än på direkt propaganda. Vi bör alltid iakttaga personlig anonymitet i förhållande till press, film, radio och TV.
Jag var i stort sätt medveten om att jag lära vara i kontakt med allmänheten även om jag ville helst av allt bli lämnad ifred och gå i min egen takt att jobba med ett uppfriskande. Jag sökte kanske inte mig till film, radio och tv utan till vänner runt om på nätet och sökte mycket litteratur för just att vara medberende till alkolister och så vidare.
Detta hjälpte mig och i dag kan jag blicka framåt och minns inget av mitt förflutna. Det händer att jag får minnesluckor men då kan jag bara le åt skiten som om inget hänt.
Så till alla där ute det finns hjälp & det går även att prata med mig. Kram