torsdag 23 december 2010

Julen är här !!

I morgon är det jul. Tänkte jag skulle berätta om en händelse för 10 år sedan. Jag och mina dåvarande man bodde i en by utanför Ljusdal. Inget var ordnat före jul och min dåvarande man var hos grannen och festade. På kvällen bad han att få följa med grannen ut på krogen vilket jag var i mot eftersom det var julafton dagen efter och ingen gran eller nånting var uppsatt. Även om om vi skulle fira den hos hans föräldrar så ville jag ju för våran dotter skull ha jul även hemma. Jag blev jätteledsen och kasta ut hans kläder i trapphuset och skrek försvinn då för faan.

På morgonen när man vakna stod min exman och klädde granen och det blev lite julstämmning tillslut.

Det här med julen är en väldigt jobbig högtid för många, många tar till sig alkoholdrycker. Super sig fulla och så vidare. Jag vill bara säga jag tänker på er alla som får ta del av såna här julaftonar.

För mig har julen varit en högtid då jag bara vill slippa. När man var riktigt liten tänkte man inte så mycket på det, när man blev äldre så var det en plåga. När jag fick mina barn har jag försökt att skapa egna traditioner. Men det var inte lätt eftersom vi flyttade rätt ofta. Skulle då vara vid sista stället vi bodde tillsammans jag och min exman då. Där hände det allt, första året föll julgranen tvärs genom rummet och det skulle bli till en tradition. Året 2004 blev en mysigt år med en liten tomtenisse som föddes bara två dagar före jul och att vi fick komma hem till en julmysig julafton.

 Nissen var årets julklapp kan man säga eftersom han igentligen skulle komma efter nyår men jag blev sjuk och måste föda tidigare.
Bara några år senare splittrades vi och julen blev skit igen. Ja bodde flera mil bort från barnen och ja fira den på annandagen på familjecentrum tsm med min mamma, hennes särbo, familjestödjare och soctanten och mina tre barn. Rätt mysigt.

Det här med julen är jobbigt med splittrande föräldrar och mycket har med alkohol och andra sorters droger att göra. Oftast är det här som gör att många barn lider pga sina föräldrars misstag. Själv önskar jag att jag hade sluppit dela med sånt här skit till mina barn men man kan inte förändra den andra, bara sig själv och på nått sätt så lyckades jag göra det.

Idag lever jag med en ny man och jag, och han respekterar nolltollerans när det gäller just alkohol. Även när vi är hos släktingar så är vi noga med att det är nolltorerans som gäller. Sen skiter vi om de blir sura, eftersom det är för barnens bästa vi har infört nolltorerans.

Inga kommentarer: